Jumaat, 30 Januari 2009

[Aplikasi] Portable Antivirus

Ya Allah, berkatilah Palestin kami
Tarikh Keluaran Artikel: 30012009
TambahBaik_1: 30012009, TambahBaik_2: 31012009

Tajuk ini telah ditambah baik secara drastik* - TambahBaik_1


PAV 1.6
Jika membaca artikel K sebelum ini tentang GVR, kali ini ceritanya lebih kurang sama, antivirus tempatan. tetapi PAV adalah lebih tinggi pencapaiannya jika hendak dibandingkan dengan GVR kerana PAV telah dikatakan bertaraf antarabangsa manakala GVR boleh dikatakan sebagai peringkat domestik. Jika anda berminat dengan perkara ini, teruskan membaca.

Antara yang pertama
PAV boleh dikatakan antara antivirus buatan Malaysia yang pertama iaitu dizaman penyebaran Brontok di seluruh dunia terutamanya Indonesia dan Malaysia. Secara mudahnya jika anda pernah mendengar tentang Penawar Brontok yang dibangunkan oleh seorang daripada Johor, PAV ini lebih menyeluruh, bukan sahaja kepada Brontok malah lebih daripada itu.

PAV: popular dalam diam
K sebenarnya telah lupa tentang PAV ini dan setelah diingatkan oleh mehacomp_91 tentang "hilangnya" website PAV, K membuka kembali pengalaman dan ingatan K bersama PAV. Secara ringkasnya PAV dibangunkan seorang yang menggelarkan dirinya "alternator". Seingat K dahulunya laman web ini berbahasa melayu tetapi kini telah berubah wajah kepada bahasa inggeris kerana pengguna PAV yang kini meluas kepada pengguna global. Keyakinannya untuk membawa aplikasinya ke taraf antarabangsa amat dibanggakan. Selalu K menjumpai PAV didalam kafe siber sebagai antivirus ke dua.

PAV: Gambaran kasar
Mengapa perlu gunakan PAV? Soalan yang pertama yang ditanya adalah ini dan K tidak mengatakan bahawa PAV boleh menukarkan sistem antivirus yang terdapat dipasaran, PAV cuma sebagai antivirus kedua. Jika itu soalan anda, maka K menjawab;

Jawapan 1 - Imbasan masa sebenar
Ini jawapan yang paling baik, kerana kebanyakkan antivirus malaysia tiada fungsi ini kerana bukan mudah untuk membuat perkara ini. Malah GVR sendiri sedang dalam proses untuk membuat perkara ini menjadi nyata. Oleh itu sehingga kini hanya PAV yang K ketahui mempunya enjin imbasan masa sebenar. Oleh itu, sehingga GVR mengeluarkan GVR 4.2 K mengesyorkan anda menggunakan PAV. Bukannya GVR tidak cukup bagus tetapi tidak ramai yang rajin untuk membuat imbasan secara manual secara kerap. oleh itu, ini adalah pilihan terbaik untuk masa sekarang.

Jawapan 2 - Pasang kepada flash drive anda
Anda pergi ke siber kafe ataupun makmal komputer dan apabila balik, anda mendapati terdapat "anasir" didalam flash driver anda. perkara ini adalah perkara yang paling merisaukan kesemua pengguna Windows kerana terlalu mudah untuk disebarkan dengan cara ini. Brontok.A juga disebarkan dengan cara ini, tidak perlu menggunakan email sebagai modus operandinya cukup hanya meletakkan virus tersebut di kafe siber dan makmal komputer seluruh komuniti setempat akan terkena virus tersebut.

Jawapan 3 - Pilihan scan melalui menu
Fungsi ini adalah biasa pada mana-mana antivirus dipasaran, tetapi ini juga yang membuatkan kenapa anda perlu menggunaka PAV sebagai antivirus kedua anda. Sekadar pilih dimenu untuk imbas flash drive anda dan jika terdapat "anasir", ianya akan dibuang terlebih dahulu sebelum anda memasuki fail tersebut. Mudah dan selamat.

Jawapan 4 - Membetulkan kembali sistem registery yang rosak - TambahBaik_2
Jika anda biasa berurusan dengan kes kes virus, sistem registery Windows amat mudah sekali diubah oleh mereka. K pernah membaca disatu website bahawa sistem registery Windows amat rapuh, seperti telur dihujung tanduk, tunggu masa untuk pecah dan amat mudah pecah. Disebabkan itu PAV memasukkan kebolehan ini didalam sistemnya. GVR dan juga RegTweaker juga mempunyai kebolehan yang sama. Membetulkan kembali sistem registery Windows.

PAV: Muat turun
Jika anda berminat untuk memuat turun aplikasi ini, anda boleh memuat turunnya disini
. Dan lupa untuk diingatkan, walaupun namanya, "portable" tetapi ianya juga harus di pasang terlebih dahulu. dan selepas itu anda boleh menggunakannya dimana-mana. kerana untuk mengecilkan saiz aplikasi dan juga untuk mendapatkan persetujuan daripada pengguna dalam segi perjanjian EULA. sekali gus menunjukkan PAV kini sudah matang.

PAV: Akan datang - TambahBaik_2
K mengharapkan PAV akan datang untuk versi yang lebih baik iaitu PAV 1.7? K tidak ingat dimana K membacanya yang tertulis, PAV 1.7 sedang dalam pembinaan.

* Oleh kerana terdapat permintaan bukan secara langsung atas artikel ini, K menyusunnya kembali dan menambahkan beberapa info yang baru. oleh itu, TambahBaik_1 adalah agak banyak.

Sumber
data0.net
portableantivirus

Technorati Tags: , , , ,

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

err..
sorry ye!
mmg anti virus bgs n buatan tempatan lagi..
mana bole dpt kan update anti virus ni secara manual ye??

Syalily berkata...

emm saya sendiri tak tahu la.. sebab bukan saya yang membuat PAV tu.. nanti saya cuba dapatkan jawapan melalui pembuatnya :)

Tanpa Nama berkata...

@Tanpa Nama:Download je file installer dia yang baru sebab yang baru ni dah compilekan dengan latest update.

Melayu Boleh berkata...

Ok ke portable ni?

p/s: mekasih atas komen anda di melayubolehzone.co.cc

TMUkmkd berkata...

mawarung - maaf tidak perasan komen anda. :) thinstal.. macam pernah K dengar sebelum ini.

MelayuBoleh - GVR K boleh katakan agak popular jika di cari didalam google. tetapi dari segi kemampuan. elok ambil PAV dan bandingkan atara keduanya