Jumaat, 12 Jun 2009

Terminal. Edisi Suai Kenal

Kemaskini_1: 12 Jun 2009

Sentimen, Terminal Itu Sukar
Jika didalam Windows, Terminal ini dikenali dengan nama lain iaitu Command Prompt. Tetapi tidak bermakna kedua mereka adalah sama. Terminal adalah sistem arahan berbaris didalam sistem yang berasaskan UNIX seperti Linux dan Mac OS. Terminal juga dikenali dengan nama Konsole didalam KDE. Tujuan penulisan ini untuk membawa kepada semua pengguna bahawa paparan arahan berbaris bukanlah terlalu sukar. Semoga penulisan ini berguna untuk anda dan untuk K sendiri. K tujukan artikel ini khas untuk semua pengguna Linux dan mereka yang menyokongnya.


Permulaan
Gambar diatas adalah gambar yang diambil daripada desktop K sendiri, menunjukkan bagaimana bentuk Terminal setelah di buka. K menggunakan Linux Ubuntu 8.10. Mungkin terdapat sedikit kelainan daripada anda kerana K telah mengubah serba sedikit tema yang bukan tema asal Ubuntu dan mungkin terdapat perbezaan diantara persekitaran ruang kerja[1] dan distro[2]. Jika anda perasan tertulis disitu satu perkataan yang akan anda jumpai apabila setiap kali anda memasuki Terminal, ianya berbunyi seperti ini:
tmukmkd@minimalisme:~$
apa yang dimaksudkan dengan perkataan itu, merujuk kepada gambar di bawah ini, bahawa tmukmkd itu adalah nama K dan juga minimalisme itu adalah nama komputer K. Begitu juga dengan anda, terminal anda akan menunjukkan seperti itu, sekali gus menunjukkan bahawa K sedang menggunakan minimalisme di bawah nama tmukmkd. Apa pula yang dimaksudkan dengan :~$ adalah anda sedang berada didalam direktori "home". Apa yang dikatakan dengan direktori home, K akan sambung di edisi 2 nanti.

Peraturan Paling Utama
Setiap perkara yang kita lakukan ada peraturannya. Termasuk Terminal. Peraturannya mudah sahaja. Ketahui apa yang anda tulis didalamnya. Itu sahaja yang diperlukan untuk anda selamat daripada tersalah guna Terminal. Dan jika anda ketahui apa yang anda tulis, kemungkinan juga anda dapat menggunakan Terminal untuk tujuan yang baik. Didalam percubaan dan penggunaan seharian anda didalam Ubuntu mungkin terdapat perkara yang menyebabkan anda ingin mengetahui mengapa dan kenapa perlu menggunakan arahan tersebut. Contoh paling mudah;
sudo apt-get install chromium-browser
K menambah perkataan whatis dihadapan perkataan diatas dan yang keluar adalah begini
tmukmkd@minimalisme:~$ whatis sudo apt-get chromium-browser
sudo (8) - execute a command as another user
apt-get (8) - APT package handling utility - command-line interface
chromium-browser: nothing appropriate.
Chromium-browser tidak memberi apa-apa maklumat kerana chromium-browser bukanlah berada didalam "kamus" perkataan yang dijadikan arahan yang khusus didalam Terminal. Chromium-browser adalah salah satu daripada pelayan interent yang boleh digunakan didalam Linux. Dinamakan Chromium kerana masih tidak dirasmikan oleh Google kepada nama Google Chrome. Tetapi bukan itu isu sebenar. Isunya dengan menggunakan whatis pengguna boleh mendapatkan sedikit info tentang apa yang ditulis didalam Terminal. Sekaligus mengurangkan risiko masalah tersalah tulis dan menyebabkan sistem menjadi bermasalah. Ingat peraturan paling penting, fikir sebelum tulis.

Man = Manual
Jika anda seorang yang rajin untuk membaca, anda digalakkan untuk menggunakan arahan man yang dipendekkan daripada perkataan manual. Masalahnya anda tidak boleh menggunakan arahan seperti di whatis tetapi perlu memberi arahan satu persatu. Sebagai contoh,
man apt-get
Akan mengeluarkan paparan seperti gambar dibawah dengan keterangan yang amat mendalam dan mungkin membantu anda untuk memahami dengan lebih baik.


Untuk keluar daripada paparan tersebut anda hanya perlu menekan butang "q" sebagai arahan kepada manual untuk mengeluarkan (quit) anda daripada manual.

Mengapa Perlu Tahu
Kadangkala arahan daripada Terminal akan membawa bahaya daripada baiknya kepada anda. Sebagai contoh paling baik adalah
rm -rf
Yang akan sekaligus membuang fail sistem anda dan mungkin akan merosakkan sistem anda. Oleh itu peraturan utama itu memang patut digunakan dan dipegang oleh semua pengguna Linux yang menggunakan Terminal.

[1] Persekitaran Ruang Kerja - Desktop Enviroment, sebagai contoh KDE, Xfce dan Gnome.
[2] Distro - Distribution, jenis-jenis Linux yang dibangunkan oleh beberapa kumpulan.

Artikel ini diterjemah, diubah dan diringkaskan daripada penulisan Robert Clipsham.

Rujukan
Robert, C. (2008) Command & Conquer. Full Circle: The Independent Magazine For The Ubuntu Community, Isu #14 - Jun 2008.

Tiada ulasan: