Ahad, 28 Disember 2008

Ubuntu 9.10 - apa namanya ek?

Pengenalan
daripada Ubuntu 6.06 Ubuntu sudah mempunyai satu tradisi iaitu menamakan produk mereka atas nama sesuatu binatang.. walaupu sejak 4.10 mereka menggunakan nama begini iaitu Warthy Warthog tetapi hanya pada 6.06 (Dapper Drake) barulah selepas itu mengikut turutan abjad. berikut adalah nama yang diberikan selepas Dapper Drake
Edgy Eft, Feisty Fawn, Gustty Gibbon, Hardy Heron, Intrepid Ibex, Jaunty Jackalope.

K____ K____ ?
dan selepas ini jika mengikut turutan, huruf K pula akan menyusul. ada pihak yang mengatakan tidak ada huruf K kerana huruf K telahpun digunakan dengan banyak di Kubuntu. tetapi setakat ini masih ramai yang mengatakan huruf K akan keluar dan ini yang keluar setelah K search dalam internet..

kinky kiwi, kool kalabaw, king kong, Keen Kong, killer kipunji, kavorting klipspringer, kute kori, krappy krap, krappy kockroach, Kinky Koala, Kicking Koala.

dan K jumpa satu nama yang menarik, Killer Komando, tetapi setelah difikirkan kembali, Ubuntu masih belum menjadi sesuatu yang "killer" didalam dunia sistem pengoperasian, jadi nama itu kurang sesuai :) dan K terjumpa lagi: Kutu Kupret. K kurang jelas dengan maksud kupret tetapi macam sedikit kelakar jika menggunakan nama melayu (nusantara). dan nama ini pun ditutup.

so mari kita teka :)

kesimpulan untuk masa ini
masih tidak tahu apakah yang akan digunakan oleh mereka.. tetapi itu yang menarik minat pengguna Linux, untuk mengetahui nama yang akan datang.

dan K teka; Krappy Krap (tak mungkin diorang akan ambik nama ni) dan Km Kd (lagi la tak mahu) :)

Sumber berkaitan
ruangan ini sengaja dibiarkan kosong kerana tiada sumber

Tiada ulasan: