Rabu, 10 Jun 2009

Ubunchu!: Komik Pertama Dari Komuniti

Dua e-Book Ubuntu
Sebenarnya tiada niat untuk mengeluarkan tajuk ini, tetapi ketika penulisan ini ditulis K terjumpa beberapa fail PDF e-Book yang telah lama di ambil masih tidak dibelek. Oleh itu K memperkenalkan dua jenis e-Book tersebut. Kedua-duanya berkaitan dengan Distro Linux, Ubuntu. Iaitu Ubunchu! dan Full Circle Untuk penulisan kali ini, e-Book pertama adalah Ubunchu!.

Provokasi Melalui Lukisan
Terdapat banyak cara yang menarik untuk mempromosi sesuatu produk, Linux juga tidak terkecuali khususnya Ubuntu didalam membuat promosi untuk memberi mesej kepada pengguna bahawa mereka adalah salah satu sistem operasi dan juga sebagai alternatif kepada sistem operasi Windows. Antara cara promosi yang dilakukan oleh komuniti Ubuntu adalah menggunakan video khususnya di YouTube, di papan iklan dan cara yang agak baru, komik. Boleh diringkaskan bahawa kandungan komik ini hampir keseluruhan menceritakan tentang Ubuntu (Linux), Mac OS X dan Windows. Ini yang digelar sebagai provokasi melalui lukisan.

Ubunchu!
Diasaskan daripada Jepun yang terkenal dengan manga yang terkenal seperti Dragon Ball, Naruto dan One Piece, projek Ubunchu! ini amat disambut baik oleh komuniti kerana kebanyakkan komik jepun mempunyai cara pendekatan dan plot yang menarik perhatian pembaca. Plot lebih menceritakan bagaimana Ubuntu itu berlainan dengan Distro Linux yang terdahulu yang sering dibayangi oleh kesukaran untuk menggunakannya dan tidak mesra pengguna. Juga menceritakan sedikit tentang perkataan yang biasa digunakan didalam Ubuntu seperti, Gnome, gStreamer, WINE dan Compiz. Dapat dilihat bahawa sasaran mereka yang sebenarnya adalah untuk pengguna yang baru mahu mengenali apa itu Linux secara amnya dan Ubuntu secara khasnya. Sedikit sebanyak sentimen "Linux-Itu-Sukar" dapat dikikis sedikit demi sedikit.

Mengapa Ubunchu ?
Disebabkan komik ini berasal daripada Jepun, kemungkinan cara sebutan Ubuntu di Jepun agak berlainan dengan cara sebutan mereka yang fasih dengan bahasa Inggeris. Juga mungkin disebabkan keghairahan watak utama didalam komik ini mahu memperkenalkan Ubuntu kepada rakannya sehingga tersalah sebut. Daripada Ubuntu kepada Ubunchu. Disebabkan itu Ubunchu menjadi tajuk komik ini. Secara tidak langsung, komuniti Ubuntu tidak kisah dengan cara sebutan tersebut, kerana prinsip asas mana-mana sistem sumber terbuka atau percuma adalah pengguna akan menggunakan yang mana dia merasakan selesa dengan perkara tersebut. Ubunchu merangkumi keseluruhan prinsip dan konsep keterbukaan komuniti Ubuntu secara maksimum.

Muatturun
Produk ini dilesenkan di dalam Creative Common, boleh disebarkan tetapi tidak boleh di jual kepada awam. Terdapat beberapa terjemahan untuk versi ini, dan setiap versi mempunyai dua versi cara pembacaan. Versi yang asal daripada Jepun yang menggunakan cara pembacaan manga, daripada kanan ke kiri, atau versi biasa daripada kiri ke kanan. Anda boleh mendapatkannya di doctormo. Selamat membaca. Esok, e-Book kedua, Full Circle.

Tiada ulasan: