Ahad, 7 September 2008

Antivirus 2008/2009 & Smitfraud



daripada kaca mata K, K terfikir, bagaimana boleh seseorang itu terkena@mendownload antivirus tipu ini. bagi yang tidak mengetahui, K bagi tahu la. antivirus yang menggelar mereka antivirus 2008 mahupun 2009 adalah satu aplikasi penipuan yang mengatakan sistem anda sedang dalam bahaya kerana pelbagai virus dikesan.

apa sebenarnya benda ni semua?
sebenarnya antivirus tipu ni adalah satu keturunan dengan satu family. digelar sebagai smithfraud. smithfraud akan menipu pengguna dengan mengatakan sistem mereka dijangkiti pelbagai virus dan perlu dirawat. untuk merawat perlukan pengguna membayar mereka sejumlah wang. dan software tersebut tidak boleh dibuang. jika anda terkena perkara ini. maka, K ucapkan "welcome to the smithfraud club"

mengapa boleh terkena?
ada mengatakan mereka ditipu oleh iklan, ada yang mengatakan tiba-tiba sudah ada. dan pelbagai lagi cerita. tetapi apa yang K perasan dari kaca mata K. benda ini terjadi disebabkan kita terlalu memikirkan tentang keselamatan sistem kita sehingga perkara ini terjadi.
social engineering
K pernah baca dalam salah satu buku Kevin Mitnick, rasanya tajuk buku tersebut The Art of Deception.
dia mengatakan, bahawa perkara begini terjadi kerana cara berfikir manusia dan bagaimana cara mempengaruhi fikiran tersebut di manipulasi untuk menjalankan perkara ini.
seperti mana yang terjadi kepada virus brontok dahulu. menggunakan ayat "bacaBro" untuk menyuruh user menjalankan script tersebut. antara cara lain yang K fikirkan
  • jangan buang
  • kerja
  • penting
  • tiada apa
  • new folder (untuk script yang menyerupai folder)
dalam buku itu juga ada menyatakan, manusia adalah benda yang paling fragile didalam security. mengapa? jika sehebat mana pun sesebuah antivirus, tetapi jika manusia sendiri yang membenarkan kemasukkannya, virus itu tetap akan masuk.

so, seharusnya anda dapat membasmi perkara ini terjadi jika anda berhati-hati dan fikir 2 kali sebelum menjalankan apa-apa program. terutamnya yang bersifat free secara tiba-tiba.

bagaimana untuk membaikinya
tidak semua orang boleh membaiki, tetapi pembaiki boleh terdiri daripada semua orang. (K curi ayat Chef Gustov dalam cerita rattatoiue (macam salah pulak ejanya) dan ubah sikit. tapi still lagi bagi tahu. sebab kita kongsi ilmu tak salah. tapi bagaimana cara memintanya.

(salah satu antivirus bohong, IE Antivirus & antivirus xp 2008)

so, bagaimana nak repair? terdapat pelbagai cara untuk repair. bergantung kepada mana anda nak ikut.
antara yang direcomended oleh K;
smitfraud removal (untuk yang biasa guna dos concept)

download : Click Here

atau
malwarebytes (untuk yang tak biasa guna dos concept)



tapi K selalunya gunakan smithfraud removal

conclusion
guna antivirus, update
jangan main download daripada popup dan iklan

Source

Tiada ulasan: