Jumaat, 6 November 2009

Zoologi Sejak Kecil

Triops
Terbaca didalam laman Wired tentang Triops bagaimana Triops boleh dijadikan satu haiwan "keluarga" yang mudah dijaga, kurang komitment dan paling penting dapat menjana minda kanak-kanak yang meminati sains. Usia cadangan 7-11 tahun.

Kurang pasti sama ada Tripos boleh hidup di iklim Malaysia atau tidak. Tetapi haiwan kecil seperti ini amat berguna untuk pembelajaran secara langsung kanak-kanak untuk memahami kitaran hidup, biologi marin dan juga mengenali haiwan ini dan keunikkan bentuk badannya. Didalam kelas Branchiopoda yang boleh dikatakan sebagai kelas primitif, dan dikatakan masih berbentuk sama selama lebih 220 juta tahun. Jauh sebelum zaman dinosaur.

Pendidikan
Pengalaman sebenar adalah berganda lebih baik daripada membaca semata-mata. Perkara seperti ini amat baik kerana pelajar dapat menjana pemikiran dengan membuat aktiviti seperti ini. Kitaran hidup singkat. hanya memerlukan dua hingga tiga hari untuk membesar sepenuhnya dan jika bernasib baik generasi kedua akan disemai. Kecil. Tidak perlu bekas yang besar dan cukup sekadar bekas kitar semula yang mempunyai ruang udara. Mungkin Malaysia tidak berpeluang menggunakan Triops, tetapi mesti terdapat satu spesis yang mampu digunakan untuk tujuan ini.

Sumber
Billabong Bugs. www.billabongbugs.com
My Triops. mytriops.com
Little Science Books. Triops: a very unusual creature. www.littlesciencebooks.com
Triops. www.triops.com
Triops Information Page. www.tadpoleshrimp.info
Wired. 5 November 2009. Can’t Commit to a Family Pet? Try a Triops. www.wired.com

Tiada ulasan: