Selasa, 8 September 2009

Aqidatul Awwam

Kemaskini_1: 08 September 2009
Kemaskini_2: 27 September 2009




Mungkin ada yang pernah mendengar tentang ini dan mungkin juga ada yang menhafalnya. Inilah Aqidatul Awwam yang ditulis dan dikarangkan oleh Syeikh Ahmad al Marzuki. Isi utamanya adalah menerangkan tentang apa yang perlu diketahui sebagai orang awam seperti sifat Allah, para malaikat, keluarga Nabi, isteri dan anak-anaknya.

Video ini diambil didalam Majlis Nurul Musthofa di Indonesia yang dipimpin oleh Al Habib Hassan bin Jaafar Assegaff.

Notakaki: Sampai kini tak hafal lagi, adus. Lagi-lagi kitabnya sudah tertinggal di rumah. Suka sebab cara penulisan tu menarik.
Notakaki_2: Sebenarnya Jie yang mengingatkan tentang perkara ini bila berkata tentang ujian lisan Asma'ul Husna dan Sifat 20 yang dia ambil pada hari ini. Untuk subjek Islam dan Alam Sekitar.
Notakaki_3: Baru perasan, sukar untuk mendapatkan versi digital untuk Aqidatul Awwam. Masih tiada berjumpa. Telah berjumpa dengan manzumah penuh Aqidatul Awwam. Untuk melihatnya disini

2 ulasan:

muhammad suhaib berkata...

Salam perkenalan.

tertarik pada pd perkataan 'awam' kat aqidatul awam. cuma apa yg ingin dikongsi konotasi 'awam' perlu dipikir semula. awam mungkin bermaksud orang awam yg tidak belajar agama secara formal(?) takrifan awam yg digunakan adalah bersesuaian dengan zaman dahulu sebelum zaman moden. pada zaman itu, pendidikan formal terhad. berbeda zmn moden, pendidikan semakin disebarluas termasuklah ilmu agama. byk peluang utk belajar dan belajar. jd, konotasi 'awam' harus disemak semula.

TMUkmkd berkata...

salam perkenalan kepada anda juga,
terima kasih kerana melawat dan juga membaca

mungkin ada benarnya apa yang anda kata tersebut, awam pada aqidatul awam tersebut seakan lapuk, dan seakan menunjukkan pengasingan antara dua pihak, yang tidak hebat dan hebat.

tetapi pada hemat K (yang bukan ahli agama) awam tersebut menunjukkan "asas" atau fundamental. bukan sebagai satu pengasingan tetapi satu kata untuk menunjukkan itu adalah asasnya. dengan kata lain, aqidatul awwam = akidah yang asas atau fundamental of aqidah.

mungkin K benar dan mungkin salah. sekadar pendapat semata.