Isnin, 2 November 2009

9.04 dan 9.10

Kemaskini_1: 02 November 2009

Dua Partition

1. 9.04 yang dahulunya adalah 8.10 (baru tingkat naik semalam)
2. 9.10 yang dipasang secara keseluruhan

9.04
Sedikit masalah grafik - sebelum ini di partition kedua 9.04 tiada masalah. Masalah grafik seharusnya selesai. Tetapi apabila ditingkat naik daripada 8.10 terdapat masalah berkaitan grafik. Penyelesaian pilihan, menggunakan Intel Driver 2.4. Masalah selesai. 9.04 beraksi dengan baik menggunakan Compiz.

9.10
Masalah driver tiada. Hanya masalah bunyi dan masalah wireless - speaker mengeluarkan bunyi yang agak "menjengkelkan" setiap 0:30 hingga 1:00 minit. Penyelesaian masih tidak dijumpai. Bunyi tetap keluar walaupun telah membuat penetapan mod senyap. Masalah wireless. Cara yang paling malas dan pantas. Tidak digalakkan. Untuk cara yang mungkin berkesan dan baik ada disini. Cara lain adalah memasang bcmwl-kernal-source daripada CD anda atau menggunakan apt-get_1 atau apt-get_2 dan satu restart diperlukan. Tetapi cara ini tidak berkesan kepada K. K menggunakan "apt-get b43-fwcutter" dan boleh menggunakan wireless.

Kesimpulan
9.04 telah stabil dan telah menukarkan 8.10 sebagai ubuntu utama lappy.

4 ulasan:

safar berkata...

Ubuntu bagus tanpa virus.maksud aku tak perlu beli antivirus.percuma dan boleh beli.harga murah.

TMUkmkd berkata...

terima kasih atas balasan. betul linux itu yang istimewanya. virus. tetapi daripada segi kecekapan bagaimana? proses pembelajarannya landai atau curam. pendapat anda?

safar berkata...

boleh belajar perlahan-lahan.ini nak cari alternatif selain microsoft.mana aku mampu beli mahal-mahal.kalau syarikat kena serbu.ni cetak rompak.aku nak jawab apa.

TMUkmkd berkata...

heh.. thanks balas ^_^ betul tu.. setuju.