Rabu, 18 November 2009

Homeworld dan Komputer


10 Tahun
Permainan komputer yang dikatakan terbaik pada zamannya, konsep: peperangan angkasa 360 darjah - 3 dimensi - masa nyata. Mungkin tidak ramai yang mengetahui permainan ini kerana kalau diingat kembali dikalangan jiran, hanya K seorang yang bermain Homeworld. Permainan ini masih mempunyai fan yang masih meminati permainan ini diseluruh dunia. Sedar tak sedar sudah 10 tahun berlalu. Dan masa itu Relic bukan satu syarikat yang hebat. Hanya satu syarikat yang kecil.


10 Tahun
Secara langsung juga menjadikan penglibatan K dan komputer adalah 10 tahun. Walaupun masa itu tidaklah mengetahui bagaimana menguruskan fail, virus dan pelbagai lagi. Tetapi sedikit sebanyak telah dipelajari seperti Adobe Photoshop 7 (sehingga kini K menggunakannya), coral draw (tidak ingat versi) dan sudah tentu FIFA 98 yang boleh dimainkan menggunakan tetikus dan bermain di padang indoor (seperti fustal). Komputer pada masa itu adalah sistem klon yang mempunyai Intel Celeron, Windows 98 dan monitor CRT.

10 Tahun
Untuk 10 tahun akan datang. Apa yang boleh dicapai. Tentu menarik.


uplink. offline

4 ulasan:

sukiminna berkata...

yeah..fifa 98 tu first game bola yg aku kenal kat komputer..hehe

sukiminna berkata...

rasanye lebih elok ko tukar komen ke popup window mode la, sbb ak penat tunggu load video atas ni tadi..pastu ak anta komen kene reload balik..penat shiut tunggu

pendapat jek ~

TMUkmkd berkata...

heh.. ok wa try :p

anyway.. lagu kat atas tu adalah lagu dalam kredit homeworld 1. yang no 2 aku tak pasti sama ke ta.. rasanya tak sama

akmalhisyam berkata...

haha..
serius aku x pernah dgr nama game nih..
aku pun bkn main game sgt..