Khamis, 13 Ogos 2009

Sepuput Kenangan Menjelma

Kenangan Di Sekolah
Tiba-tiba ada perkara yang menyebabkan K terkenang di zaman sekolah dahulu. Teringat bagaimana suka duka, gelak tawa semasa disekolah dahulu, daripada sekolah rendah sehingga tingkatan 5. Mungkin kata orang itu hanya kenangan, kenangan tinggal kenangan. Tetapi "perkara tersebut" menyebabkan lembaran lama tersingkap kembali.

Singkapan Hijab Kenangan
Jika dikatakan dimana zaman sekolah yang paling seronok untuk K, K akan katakan semasa di darjah 4 sehingga tingkatan 3. Disitu rentetan kenagnan yang amat banyak dapat diceritakan tanpa henti. Tersenyum sendiri jika mengingatkan kenagan terbabit. Daripada kenangan memasuki kuiz sains dan matematik di Sekolah Rendah Lubuk Kelubi (syukur, masih ingat), tidak tahu mengapa soalan yang diberikan begitu mudah masa itu untuk K. Mungkin minat didalam sains. Diteruskan kepada peringkat yang lebih tinggi dan kalah pada peringkat itu. Tetapi kenagan bersama rakan, belajar dan bersedia untuk ke kuiz terbabit memang menarik. Dan unik. Syukur K bersekolah di sekolah yang bercampur antara kaum dan agama, semasa itu tidak pernah mengira warna kulit dan latar belakang. Mungkin masa itu masih kecil. Kenangan dilanjutkan kepada sekolah menengah.

Kenangan Utama Tersingkap Penuh
Disini hampir semua kenangan yang masih K ingat dapat di katakan. Bagaimana tiga buah kelas yang pertama diletakkan dalam kelompoknya sendiri, digelar "kelas elit", semua bersaing untuk merebut tempat di tiga kelas tersebut. Akhirnya semua didalam tiga kelas tersebut dapat dikenali dengan baik. Selamat tiga tahun. Nama-nama lama seperti Termizi, Yan, Akram, Bedot, Fatimah, Ain (tersenyum tiba-tiba, haha adus), Azie/Jiji (jiran) dan ramai lagi jika hendak ditulis semua panjang. Terlalu panjang. Hendak disingkap barangkali boleh menjadi sebuah buku. Lebih lagi bagaimana hubungan dengan dua orang yang K panggil sebagai kakak iaitu Desiree dan Adeline. Kedua-duanya bukan melayu (hahahaha tersenyum lagi, kenangan lama). Paling manis adalah bagaimana kami memasuki pertandingan keselamatan lalu litas peringkat negeri selangor secara adhoc dan kemudiannya menang. Amat manis kenangan itu. Tetapi kenangan tersebut dikunci seketika kerana K pergi ke sekolah lain selepas tingkatan 4. Hubungan masih ada. Cuma tidak seperti dahulu.

Perkara Tersebut
Hanya beberapa hari yang lepas, K mendapat berita bahawa salah seorang rakan, salah seorang daripada tiga kelas tersebut telah tiada. Telah pergi selamanya. Kerana itu semua kenangan tersingkap kembali, terbuka kembali. Siapakan beliau. Namanya Gary Leon Robert. Salah seorang daripada peserta King Of The Road anjura Adidas yang "hilang" selepas acara tersebut dan dijumpai sehari kemudian. Bukan henda dicerita tetang kematiannya. Tetapi apa yang ditinggalkannya.

Friendship Never Die


Itu yang mahu dikatakan pada penulisan ini. Juga untuk menjadi kunci yang dapat menutup kembali semua kenangan tersebut. Kerana yang tiada tetap akan tiada. Yang masih hidup perlu meneruskan hidup kita. Walau apa pun, kepada orang yang menyebabkan perkara ini terungkap kembali dan menyebabkan semua rakan-rakan bertaut kembali, Gary. Anda tetap didalam kenangan K.


Kenangan dikunci. Rapat. Sehingga satu masa, ia terbuka kembali.

5 ulasan:

SyaFia berkata...

Mati itu pasti..
Hidup itu InsyaAllah..

fikri fadzil berkata...

urrmmm... aku pun de gak dengar psl bdak tu... rasanye bdak uniten gak kot. x konpem... aku paling sedih aklo igt member aku yg dah mati/meninggal.. walaupun x rapat, tapi rasa macam ada kurang cket kat dunia ni kan?

TMUkmkd berkata...

lili - yup betul ^^ hargai yang masih ada, kenang yang sudah tiada.

fikri - yup, budak uniten, last year. elect eng tak silap. yup sebab kita dah pernah kenal dia. tu belum kalau keluarga sendiri tu. lagi la

Lynda.CG berkata...

sorry to hear that..
kdg2 kite x sdr kite syg seseorang till kite kehilangan kan..
so hargai detik yang ada sementara masih ada..

TMUkmkd berkata...

lynda - hehe ada betul kata lynda. dah hilang baru kita mencarikan, tak payah jauh.. kalau hp hilang fuh ~