Jumaat, 7 Ogos 2009

Terminal. Edisi 9

Naiktaraf_1: 7 Ogos 2009

Edisi 9
Soalan ini acap kali didengari oleh K lebih lagi ketika didalam Lab Linux untuk subjek Sistem Operasi. Linux itu sukar kerana perlu mengetahui dan mengingati arahan-arahan didalam Terminal (Shell). Sebenarnya K sendiri tidak mengingati dan pakar kepada semua arahan tersebut. Banyak cara untuk kita merujuk kembali arahan yang patut kita gunakan. Antaranya adalah menggunakan arahan whatis dan man. Dan terdapat cara yang lebih interaktif untuk mereka yang suka menggunakan Internet.

Laman Arahan Linux & Unix
K mendapatnya daripada hebahan Twitter syafthegeek yang mengambilnya daripada linuxalive yang mengambilnya pula daripada junauza. Berikut adalah laman tersebut.
  • UNIX Tutorial for Beginners - Cepan dan mudah. Golongan sasaran adalah mereka yang mahu berjinak dengan arahan Unix/Linux.
  • Learning the Shell - Mengajar bagaimana "menggunakan" arahan yang penting. Antara laman yang K pernah masuk untuk mempelajari arahan Terminal.
  • Learn UNIX in 10 Minutes - Tajuknya sudah menarik perhatian. Semestinya untuk mereka yang gemarkan yang pantas seperti Drive-Tru dan mi segera.
  • FOSSwire Unix/Linux Command Cheat Sheet - K rasa K patut dan harus menyuruh semua pelajar dibawah kumpulan K memuat turun lampiran ini. Didalam bentuk PDF. Mudah dan padat.
  • UNIX Toolbox - Daripada nama sudah dapat mengagak, merangkumi daripada arahan yang mudah kepada arahan yang lebih tinggi. Harus K simpan laman ini untuk rujukan kelak.
  • Practical Linux Command Line Reference - Satu lagi lampiran yang menarik. Mungkin terdapat sedikit perbezaan antara dua lampiran.
  • How to Look Like a UNIX Guru - Sesuai untuk mereka yang mahu menjadi seperti seorang guru/pengajar. K tidak pernah menggunakan laman ini. K cuba mempelajari daripada laman ini.
  • Linux Security Quick Reference Guide - Arahan hanya satu daripada apa yang laman ini punyai. Lebih kepada sekuriti. Untuk mereka yang bekerja didalam bidang admin.
  • Bash Programming Cheat Sheet - Ini pun penting. Kerana silibus didalam lab linux tersebut ada memasukkan tentang sedikit pengaturcaraan didalam bash.
  • A Directory of Linux Commands (in alphabetical order) - Laman yang paling K suka. Untuk mereka yang tidak suka menggunakan arahan "man". Tetapi harus mengetahui arahan tersebut.
Edisi 9. Tamat
Biar banyak rujukan jangan tiada rujukan. Edisi 9, Tamat.

Rujukan
Junauza. 6 Ogos 2009. 10 Essential UNIX/Linux Command Cheat Sheets. www.junauza.com

Tiada ulasan: