Selasa, 29 Disember 2009

Roti Canai, Kerjaya & Kata Laluan

Kerjaya IT Luas
Terima kasih kepada tukang karut the ulek diatas tajuk "kerja IT sangat lumayan" yang menampilkan artikel daripada Harian Metro yang bertarikh 4 Ogos 2009. Menunjukkan bahawa IT bukan satu bidang "lelongan" bahkan ditakuti kerana dianggap satu bidang yang sukar. Mungkin kerana bidang IT ini terlalu luas untuk diringkaskan didalam satu perenggan ayat.

Surat Khabar Lama Lebih Popular
Percayakah anda kenyataan ini? Tatkala kita membuka bungkusan roti canai, nasi lemak bahkan semasa mahu membuangnya barulah berminat untuk membaca artikel tersebut. Aneh bukan? Lebih-lebih lagi artikel yang pelik-pelik seperti gay tertekan. Contoh terdekat adalah artikel kerjaya IT lumayan diatas.

Apa pun semalam Twitter telah mengeluarkan senarai kata laluan yang diharamkan untuk digunakan oleh pengguna Twitter. 370 369 kata laluan seperti 123456, iloveyou, password123 bahkan vagina. Semuanya dimasukkan oleh techcrunch kedalam satu fail txt untuk tatapan anda.

Mungkin perkara ini berlanjutan daripada masalah Conficker dahulu yang mempunyai 246 kata laluan yang akan diteka sebagai brute force semasa memecah masuk kedalam sistem rangkaian. Sumber: TechCrunch, Sophos, Gawker

Tiada ulasan: