Sabtu, 26 Disember 2009

Songbird, SkreemR & Penulis Baru

Bring It On Home To Me
Apa gila dikepala menyebabkan begitu minat dengan lagu blues yang satu ini. Mungkin penangan B.B. King yang berduet bersama Paul Carrack didalam album Deuce Wild. Penyanyi asal lagu ini adalah Sam Cooke. Masalah utamanya tiada dalam data simpanan lagu yang dinyanyikan oleh penyanyi asalnya. Percubaan mencari di Interent ternyata sukar kerana mungkin tidak reti bermain kata kunci di Google. Nasib baik ada Songbird.

Bila Burung Bernyanyi
Artikel tentang Songbird yang pertama didalam blog ini ditulis pada 7 Disember 2008. Ya, lebih setahun yang lalu. Pada masa itu versi 1.0 RC1 baru sahaja dikeluarkan. Digelar sebagai "iTunes Killer" dan kini Songbird baru sahaja mengeluarkan versi yang terbaru, Songbird 1.4.2. Antara lain perubahannya adalah pembentukkan bulu yang baru. Bulu di dalam Songbird dimaksudkan dengan tema. Daripada bulu yang berwarna putih kini telah menjadi ungu kehitaman. Mungkin ingin menampakkan lebih matang.


Aplikasi plugin juga telah semakin matang. Boleh didapati di laman rasmi Songbird untuk pengguna Windows (Win7 tidak ditawarkan secara rasmi, walaupun masih boleh dipasang), Linux dan juga Mac OSX. Oh tidak lupa, adakah anda tahu bahawa anda boleh memuat turun lagu di internet secara percuma dengan menggunakan Songbird dan SkreemR sebagai plugin?. Sumber: Songbird, lifehacker.com

SkreemR
Oleh kerana begitu minat dengan lagu tersebut, pencarian menggunakan SkreemR dimulakan. Dan hasilnya begitu memberansangkan. Lihat gambar di bawah:



419 hasil. Dan sehingga 100 yang pertama, 20 versi Bring It On Home To Me boleh dimuat turun. Perhatikan gambar yang menunjukkan ada butang download. Anda mungkin berminat jika anda mencubanya sendiri. Songbird

Intergrasi Bersama Karmic
Yang paling menarik adalah intergrasi bersama Linux Ubuntu 9.10 (Karmic Koala) yang membolehkan notifikasi lagu yang dimainkan ditunjukkan menggunakan features notifikasi Karmic yang sedia ada. Sekali gus menunjukkan pengaruh Ubuntu dan Linux didalam Songbird bukan boleh diabaikan begitu sahaja.

Penulis baru
Sementara ini juga K dengan berbesar hatinya memperkenalkan penulis jemputan yang pertama didalam blog yang tidak popular ini. Beliau adalah penulis blog Sukiprettle, Sukiminna. untuk mengenali lebih lanjut tentang apa yang akan dibuat oleh Suki didalam blog ini, K rasa lebih baik Suki sendiri menulis serba sedikit.

Ok, kita tamatkan edisi hari ini.

3 ulasan:

sukiminna berkata...

skrg songbird dah ada now playing list tak? sebab last time aku pakai dia takde now playlist.kena buat sendiri playlist..huhuh

ehehe..aku nak tulis skop hape ek..kang aku tulis pasal teddy bear aku kang sume nyampah lak nak baca

sukiminna berkata...

skreemer tu macam mantap jek..bley ar aku try

TMUkmkd berkata...

@suki yang tak de XD memang diorang tak mahu buat kot ~
@suki_lagi tapi kadang2 d/l slow r
@suki_last emm ko sekarang buat apa ek? kalau boleh pasal tech. sebab ko ada sumthing yang aku tak de :)