Khamis, 18 Jun 2009

Apple Tutup Masalah Java (Akhirnya)

Dikritik
Masalah Apple yang tidak membuat naiktaraf Java daripada versi yang mempunyai masalah pernah K perkatakan dahulu. Hari ini pihak Apple mengambil jalan yang terbaik iaitu menutup masalah tersebut dengan membuat naiktaraf kepada versi Java yang lebih baik.

Biar Lambat Asal Buat
Walaupun sedikit lambat, tetapi naiktaraf ini sedikit sebanyak menyejukkan hati pengguna Mac yang setia didalam menhadapi zaman kejatuhan sekuriti Apple yang kini diancam oleh pelbagai anasir jahat dan malware sekaligus meletakkan pengguna Apple pada kedudukan yang kurang selesa tentang sekuriti terutamanya selepas kejadian serangan trojan daripada perisian cetak rompak yang diletakkan didalam Photoshop CS4 dan iWork '09.

10.4 & 10.5
Naiktaraf tersebut melibatkan dua versi Mac OS X yang berlainan iaitu 10.4 (Tiger) dan 10.5 (Leopard). Selain itu naiktaraf ini juga melibatkan penampalan kepada masalah sekuriti yang lain sebanyak 33 jenis. Oleh itu naiktaraf kali ini adalah dikatakan sebagai naiktaraf yang penting dan berskala besar (Larry, 2009). Dengan saiz yang dianggap besar iaitu 158MB untuk Leopard dan 80.11MB untuk Tiger sekaligus membetulkan kembali versi java kepada yang lebih baik (Katie, 2009)(Peter, 2009).

Apple Selamat
Setelah membuat naiktaraf tersebut, Apple kini telah selamat daripada masalah Java tersebut yang dijumpai oleh Landon. Untuk pengguna Apple, K mengatakan naiktaraf ini adalah penting dan perlu.

Rujukan
Katie, M. (2009) Dikeluarkan pada 15 Jun 2009. Apple plugs critical Java security hole affecting Tiger, Leopard. Hiper-rangkai: www.appleinsider.com
Larry, S. (2009) Dikeluarkan pada 15 Jun 2009. Apple Updates Address Old Java Vulnerabilities. Hiper-rangkai: www.pcmag.com
Peter, C. (2009) Dikeluarkan pada 15 Jun 2009. Apple Java update fixes security hole. Hiper-rangkai: www.macworld.com

Tiada ulasan: