Rabu, 8 Oktober 2008

Mozilla Geode & Fennec



adakah anda...
seorang perantau? seorang yang suka melancong? seorang yang berbusiness sana sini? seorang yang suka teknologi baru yang hebat?

anda mungkin berminat untuk menggunakan Mozilla Geode ni. mengapa dan bagaimana? lanjutkan bacaan anda hingga ke akhir post ni.

GEODE ()
apa itu ? korang bayangkan korang memang tak tahu tempat tu, dan bahasa dia pun korang tak paham. tiba2 korang nak ke tandas.. adoi laaaaa.. so, korang pun bukak la HenPhon korang yang canggih gila tu. bukak Firefox () --sekarang lebih dikenali dengan nama Fennec ()-- korang tu, open , fuhh korang terus boleh tahu, korang kat mana sekarang dan apa benda yang best tempat tu. dan masa tu tempat paling best adalah.. TANDAS.

lepas korang abis urusan dalam tandas tu, tiba-tiba korang terpikir, apa benda
ni ek. macam mana dia tahu aku kat sini? emm tak pe.. makan dulu. selalu orang kata, "tak boleh pikir, tak makan lagi". tak pe. korang pun cari mana restaurant halal kat situ. ooo situ..

masa makan tu koran pikir lagi..
ni apa? lepas tu ada sorang datang duk sebelah korang (aku la tu) dan aku terangkan..

apa itu

adalah satu aplikasi terbaru Mozilla () yang menggunakan kecanggihan teknologi W3C Geolocation Specification. apa itu W3C GeoSpec? W3CGS adalah satu cara yang menggunakan wifi, GPS untuk mengetahui kedudukan kasar korang. dimana korang berada sebenarnya. dan sebab tu tahu dekat mana korang masa tu. haa. tu secara senang la. sebab K tak suka nak terang benda cara payah.

kenapa guna

kerana tak semua kita tahu sesuatu tempat kerana esok kedai lain, hari ni kedai lain. sebab tu,
ini bekerjasama dengan Google Earth () yang hebat serta komuniti untuk sama-sama kita jadikan web ini satu benda yang menyenangkan kehidupan kita.
sebab yang lain, kita boleh promote secara mudah dengan menggunakan kepada orang luar yang tak tahu tentang tempat kita, kini boleh diberitahu lokasi gambar yang kita ambik supaya orang lain tahu tempat tu macam mana. so, free way of advertising.
dan kerana kedatangan
juga menyebabkan aplikasi boleh berkembang dengan lebih luas kerana kini memegang takhta web daripada Internet Explorer ().

contoh yang dah menggunakan

tapi ni guna apple la.

ni dengan mengunakan didalam HenPhon N810


walaupun masih dalam percubaan, tetapi dipandang tinggi oleh sebagai satu aplikasi yang boleh memberi impak kepada pengguna web

untuk lebih bacaan, rujuk source untuk kali ini
MozillaLabs : Introducing Geode
TechSpot : Mozilla's Geode bring location awareness to Firefox
W3C Geolocation Specification : Editor Draft
Mozilla Wiki : Fennce Release
ArsTechnica : Mozilla Fennce takes browsers fight to handheld
Mozilla Link : Meet the Fennce Logo

Tiada ulasan: