Sabtu, 30 Mei 2009

Teknologi Semakin Laju

Penulisan Pendek
Twitter, Google Analytic dan banyak lagi yang K telah lama mendaftar tetapi tidak pernah pula menggunakannya. Baru kini mahu mempelajari kegunaan mereka. Syabas untuk diri sendiri. Kali ini hanya topik ringkas. Tidak berat dan tidak punya fakta yang banyak. Tidak seperti menulis tesis (kata KNizam).

Yang Tidak Terkejar
MySpace, FaceBook dan apa macam pusat sosial atas talian yang bercambah tidak dapat dimasuki oleh K, kerana tidak nampak kegunaannya. Telefon bimbit. Ini juga salah satu yang K tidak kejar. Setiap bulan ada sahaja jenis baru yang lebih baru daripada yang terbaru. K masih menggunakan Nokia 6070. Tidak tahu tahun bila keluarannya. Abaikan, bukan perkara yang K mahu kejar.

Yang Terlebih Kejar
Forum. Kalau boleh semua forum yang ada bahagian "interent dan multimedia" atau "baik pulih komputer" mahu K masuki. Tetapi apakan daya, terlalu banyak sehingga K membuat heiraki terhadap pilihan K. Yang mana perlu diutamakan, yang mana boleh disimpan untukdilawat kemudian hari. Terdapat juga yang tiba-tiba hilang atau sememangnya telah hilang. Mungkin mereka juga tidak terkejar dunia yang terlalu laju ini.

Yang Mahu Dikejar
Perkara yang orang tidak nampak seperti perlu untuk dikejar. Mahu ditulis tidak tahu perkara apa. Paling hampir kini, mahu memahami bagaimana pengaturcaraan Android itu menjadi boleh menjadi menarik. Kalau tidak, mahu mendalami lebih lagi tetang Java. Atau sekuriti komputer dan bagaimana manusia biasa berfikir mengenainya.

Kesimpulan
Teknologi semakin maju. Kejar apa yang anda mahu kejari. Jangan terlebih kejar sehingga tidak dapat mengejar. Yang dikejar tak dapat, yang dipegang tak lekat.

Tambahan
Hari ini hari terakhir K di JRC-Pro kerana mahu berehat sebelum kembali ke Kuala Terengganu untuk menhadiri kursus Linux. RedHat rasanya kerana berat kepada kerja-kerja administrasi. Mungkin blog Comtech yang sudah lama ditinggalkan dapat diperjuangkan semula. Mungkin boleh.

2 ulasan:

MK berkata...

Forum apa yang K selalu singgah tu, nak tau gak :)

TMUkmkd berkata...

MK - sori lambat reply.. baru perasan.. :D

emm forum apa..

sekarang yang K aktif,

Cari
Ehoza
Forum Ubuntu Malaysia
MK punya :)