Jumaat, 1 Mei 2009

Leonidas Mencabar Jaunty

Masa Boot
Apabila Jaunty Jankalope dilepaskan, tumpuan utama pengguna adalah masa boot yang lebih pantas dengan sasaran yang diletakkan oleh Ubuntu adalah 25 saat dan mereka berjaya mencapai masa boot sekitar 21 saat. Kini perkara itu dicabar oleh Leonidas atau Fedora 11.

Lebih Pantas
Masa yang diambil untuk sesebuah komputer daripada saat di hidupkan sehingga sampai ke skrin masuk adalah satu perkara yang penting, kerana tiada siapa yang mahu menunggu lama didalam proses tersebut. Oleh itu cabaran untuk mempercepatkan lagi masa boot adalah umpama satu larian pecut 100m. Kini persaingan tersebut telah pun berlaku. Jaunty telah mencapai rekod bawah 25 saat berbanding dengan Intrepid 45 saat (Sean, 2009). Kini Leonidas juga mengorak langkah untuk mencapai kelajuan yang sama, bahkan lebih pantas, sasaran 20 saat diletakkan daripada Fedora 10, 30 saat.

Windows 7
Windows 7 juga tidak terkecuali daripada menjadi perbandingan pada perlumbaan ini, dengan rekod sekitar 30-35 saat, Windows menghadapi cabaran daripada sistem operasi sumber terbuka yang lebih pantas. Mampukah Windows 7 membuat kejutan pada keluaran akhir nanti. Isu ini masih muda dan boleh diperbaiki.

Pesanan AMBNaC: Salam hari pekerja untuk semua pekerja di Malaysia.

Rujukan
Rahul. (2009) Dikeluarkan pada 28 April 2009. Fedora 11 Preview Release Announced. Hiper-rangkai: www.osnews.com
Sean, M. K. (2009) Dikeluarkan pada 23 April 2009. Ubuntu 'Jaunty' Touts Faster Boot Time. Hiper-rangkai: itmanagement.earthweb.com

Tiada ulasan: