Selasa, 26 Mei 2009

Anda Yakin, Setiap Komputer Baru Bebas Virus?

Kemaskini_1: 26 Mei 2009

Fakta
Semua pengguna komputer tidak gemarkan virus yang menganggu hidup mereka. Dan virus telah pun menjadi asam garam kepada pengguna komputer terutamanya mereka yang menggunakan sistem operasi yang dikeluarkan oleh Microsoft, Windows. Tetapi adakah anda yakin bahawa setiap komputer baru yang anda beli daripada kedai itu bebas virus. Benar-benar yakin?

Virus Dalam Komputer Baru
Mungkin perkara ini dianggap kes terpencil, tetapi peluangnya tetap ada. Kes ini telah terjadi dibeberapa tempat, tidak hanya tertumpu kepada komputer malah iPod juga telah dilaporkan mengandungi virus. Kes terbaru apabila beberapa penyelidik Kaspersky membeli sebuat netbook untuk kegunaan penyelidikan mereka mendapati terdapat sesuatu yang tidak kena dengan sistem tersebut. Setelah dikaji selidik, mereka menjumpai tiga virus yang berada didalam system restore. Dikatakan virus tersebut masuk apabila pekerja netbook tersebut membuat naiktaraf driver netbook tersebut dan dengan tidak sengaja virus tersebut masuk. Virus tersebut adalah varian daripada cecacing AutoRun yang biasa berada didalam UFD (USB Flash Drive) atau lebih mudah, thumbdrive.\

Imbasan Penuh
Satu nasihat daripada mereka adalah, perkara pertama yang perlu dibuat apabila mendapat komputer baru adalah, memasang sistem sekuriti seperti antivirus dan membuat naiktaraf secara terus dan naiktaraf sistem operasi sebelum dan dicadangkan juga untuk membuat imbasan penuh - full scan. Walaupun nampak seperti MENYUSAHKAN. Tetapi apakan daya, seperti yang K katakan diatas. Semua pengguna komputer tidak gemarkan virus yang menganggu hidup mereka. Dan jika anda salah seorang daripada mereka, baik untuk melakukan imbasan.

Anda Yakin?
Mungkin selepas ini anda akan lebih beringat tetang perkara ini. Nasihati kenalan anda mahupun sesiapa sahaja yang baru membeli komputer baru. Kerana jangan disebalik kegembiraan mendapat komputer baru akan terbit kesedihan. Kerana sistem operasinya perlu diformat kerana virus yang tidak diketahui mana datangnya.

"Security is not a product, it's a product process"
* terima kasih kerana Life4Hire yang menjumpai kesilapan ini

Rujukan
Dwight, S. (2009) Dikeluarkan pada 24 Mei 2009. Can you trust that new PC to be malware-free? Hiper-rangkai: blogs.chron.com didalam DJD (2009) Dikeluarkan pada 25 Mei 2009. Can you trust that new PC to be malware-free? Hiper-rangkai: djd.newsvine.com

4 ulasan:

life4hire berkata...

"Security is not a product, it's a product"

rasa cam salah jer..hehe

TMUkmkd berkata...

life - adus.. baru perasan.. ok thanks.. aku betulkan :D

Amoi berkata...

saya tidak yakin yg komputer saya bebas virus(skema).hua3.

TMUkmkd berkata...

amoi - skema siot... ^_^