Isnin, 11 Mei 2009

IT Daripada Mata Dunia Pekerjaan. Edisi 1

Kemaskini_1: 11 Mei 2009

Bercuti
K telah maklumkan pada entri khas bahawa kini K sedang bercuti. Mungkin cuti daripada belajar didalam kelas tetapi tidak di luar kelas. K sekarang mempelajari dunia IT berdasarkan dunia pekerjaan di bawah syarikat JRC-Pro Technology Sdn. Bhd.

Bukan L.I.
K hadir ke JRC-Pro bukan kerana latihan industri tetapi sekadar mahu memandang bidang IT daripada satu sudut lain. Iaitu sudut pekerjaan sebenar. Kerana kebanyakkan "graduan lambakkan" didalam bidang IT dikatakan tidak memenuhi kehendak mahupun spesifikasi yang dimahukan oleh dunia pekerjaan. Oleh itu K mahu melihat daripada sudut apakah yang dikatakan "tidak mengikut spesifikasi".

Hari Pertama
11 Mei 2009, hari pertama K di JRC-Pro. Daripada Shah Alam pergi ke Pejabat Majlis Amanah Rakyat (MARA) di Kuala Lumpur untuk memasang sejumlah unit UPS - uninterruptible power supply di sana. Walaupun bukan K yang memasangnya tetapi sedikit sebanyak dapat menegetahui mengapa dan bagaimana UPS tersebut berfungsi di dalam sesuatu jaringan tersebut apabila berlakunya masalah ketiadaan bekalan dan berapa lama ia mampu bertahan. Sebenarnya sistem UPS ini telah K pelajari didalam kelas dan ketika lawatan ke Pusat Teknologi Maklumat (PTM) UMT. Tetapi lain tempat lain keadaannya. Perkara yang paling K perasan, sistem server di MARA menggunakan Microsoft Windows Server. Mungkin Windows Server 2008? Berbanding di UMT, mereka menggunakan sistem operasi FreeBSD.

Kesimpulan Hari Pertama
Penat dan meletihkan. Kerana perlu menghadapi kesesakkan lalu lintas di Kuala Lumpur. Esok? Mungkin akan menjadi lebih menarik.

Suka K mengungkapkan kata-kata kruel74,

"Have fun in college but do learn something. ...and it does not necessarily mean your major."

Kerana perkara yang paling sukar didalam mana-mana bidang pekerjaan adalah, "pengurusan manusia". Itu yang Owez pernah katakan kepada K.

Tiada ulasan: