Khamis, 28 Mei 2009

Leonidas Semakin Bersedia

Kemaskini_1: 29 Mei 2009

Semakin Hampir
Leonidas atau nama lainnya Fedora 11 semakin sampai ke tahap matang apabila dijadualkan untuk dilepaskan secara rasmi pada 26 Mei 2009 2 Jun 2009 9 Jun 2009 nanti. Fedora adalah salah satu daripada distro Linux yang terkenal yang diasaskan daripada Linux RedHat. Seperti juga Jaunty Jankalope oleh Ubuntu, Leonidas juga mempunyai misinya yang tersendiri didalam usaha memartabatkan sistem operasi Linux sebagai salah satu daripada sistem operasi yang baik.

Lebih Pantas Dari Dahulu
Perkara yang terpenting didalam pembinaan Leonidas adalah mengatasi masa terpantas untuk boot yang kini dipegang oleh Jaunty sekitar 25 saat. Leonidas membuat sasaran yang lebih pantas daripada itu dengan mensasarkan masa sekitar 20 saat. Kira-kira 10 saat lebih pantas daripada Fedora 10. Untuk rekod, masa yang disasarkan oleh Jaunty didalam pembinaan adalah 25 saat berbanding versi sebelumnya Intrepid yang mengambil masa 45 saat. Kini persaingan diantara beberapa distro Linux dalam soal kepantasan boot adalah satu keutamaan. Kerana lebih pendek masa diambil untuk boot. Lebih kurang masa pengguna dibazirkan.

Lebih Mesra Pengguna
Untuk menandingi isu mesra pengguna yang sering dikeluarkan oleh pengguna bukan Linux terhadap Linux. Fedora mengorak langkah dalam memperbaiki sistem untuk memasang aplikasi dan tulisan. Sistem ini dilihat menyerupai sistem Synaptic didalam Ubuntu. Kebolehan sebenarnya tidak dapat dinyatakan kerana K sendiri tidak pernah menggunakannya. Mungkin setelah Leonidas keluar secara rasmi, K akan mencubanya.

Lebih Sifat Mobiliti
Perkara utama didalam mana-mana sistem yang bersifat mobiliti adalah bagaimana sistem tersebut dapat menguruskan kuasa bateri yang terhad didalam komputer tersebut. Kini dengan populariti netbook, Leonidas juga mengikut jejak langkah yang dilakukan oleh Jaunty didalam membaiki sistem pengurusan kuasa dan mengurangkan penggunaan kuasa oleh sistem operasi.

Lebih Kecil
Kini Fedora menjadi semakin kecil. Lebih mempercepatkan proses naik taraf dan mengurangkan risiko kegagalan naik taraf. Dikatakan Fedora kini hanya bersaiz sekitar 300MB daripada versi yang awal sekitar 1.5GB. Secara tidak langsung dengan mengurangkan kebesaran fail sistem, kelajuan sistem tersebut akan dapat dilihat secara jelas. Mungkin Leonidas akan menjadi lebih pantas daripada Jaunty.

Kesimpulan
Kemajuan yang dibina oleh beberapa distro Linux dapat dibanggakan. Walaupun pengguna mereka bukanlah seramai pengguna Windows secara realiti. Tetapi sedikit sebanyak dapat menunjukkan bahawa didalam dunia ini bukan hanya terdapat satu sistem operasi sahaja. Iaitu Windows.

Rujukan
Jun Auza (2009) Dikeluarkan pada 24 Mei 2009. Fedora 11 “Leonidas” is Almost Ready to Kick Ass! Hiper-rangkai: www.junauza.com didalam Linux Today (2009) Dikeluarkan pada 26 Mei 2009. Fedora 11 "Leonidas" is Almost Ready to Kick Ass! Hipr-rangkai: www.linuxtoday.com

Tiada ulasan: