Sabtu, 2 Mei 2009

Selsema Babi: Spam Dan Sekuriti

Isu Hangat
Telah K nyatakan didalam penulisan yang lalu tentang kaitan antara isu semasa dan spam, pada minggu ini kenyataan akan membawa kebenaran tetang apa yang K perkatakan. Selsema Babi, H1N1 menyerang dunia dan akan menyerang dunia internet pula.

Spam
Antaranya adalah menggunakan berita yang benar dan sahih yang dimanipulasikan agar menjadikan emel tersebut kelihatan benar. K telah menulis perkara ini didalam isu Virus Popular: Baik Atau Sebaliknya? Sesi 2 tentang spam dan phisihing. Kini pengguna dinasihatkan untuk berhati-hati dengan apa sahaja emel yang datang kedalam ruang storan emel anda kerana mungkin ada diantaranya merupakan spam mahupun merupakan satu modus operandi didalam mengambil keuntungan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Spam mungkin akan datang dalam bentuk meminta bantuan derma ataupun berita tentang artis yang kononnya terkena selsema tersebut. Dan kebanyakkan spam tersebut dilaporkan menggunakan katanama "Oseltamivir" atau "Tamiflu", kononnya satu dadah yang mampu untuk mengekang daripada terkena virus tersebut (Christopher, 2009). Ternyata taktik menggunakan berita yang benar menjadi modus operandi yang kukuh didalam cubaan untuk mempengaruhi pemikiran pengguna yang membaca emel tersebut dengan mengeluarkan gambar dan berita yang diambil daripada sumber yang sah (tekan gambar untuk lebih jelas). Oleh itu sememangnya phishing juga akan menggunakan cara yang sama, oleh itu semoga berhati-hati.

"security is not a product, it's a process"

Rujukan
Christopher, N. (2009) Dikeluarkan pada 28 April 2009. Now arriving: Swine flu spam. Hiper-rangkai: tech.yahoo.com
Elinor, M. (2009) Dikeluarkan pada 28 April 2009. Phishing with swine flu as bait. Hiper-rangkai: news.cnet.com
Mayur, K. (2009) Dikeluarkan pada 28 April 2009. Swine Flu Outbreak Headlines Used For Spammer’s Gain. Hiper-rangkai: forums2.symantec.com

2 ulasan:

twenty-six berkata...

tiap kali ada tugasan luar, gua cukup cuak sebab banyak jumpa orang yag datang dari negara-negara berkenaan

TMUkmkd berkata...

26 - nak buat macam mana kan? urusan.. moga dijauhkan je la :)