Selasa, 9 Jun 2009

Fedora 11 Dikeluarkan

Kemaskini_1: 10 Jun 2009


Leonidas
Leonidas telah dilepaskan. Kepada semua pengguna Red Hat, semoga Leonidas membawa sejuta kebaikkan kepada anda dan juga Linux amnya.


..........

Gambar: softpedia

Spesifikasi
Diatas ditunjukkan contoh gambar (tekan untuk lebih jelas) yang diambil didalam tiga versi yang berlainan iaitu Gnome Xfce dan KDE. Dan antara spesifikasi yang diberikan kepada pengguna adalah;

20 saat - kurang masa untuk dihidupkan, kurang masa untuk dimatikan, persaingan yang terhebat dikalangan Linux terutamanya Jaunty (Ubuntu 9.04).
EXT4 - Diiktiraf lebih baik daripada sistem fail EXT3, dan pasukan Fedora berani mengambil risiko dengan membenarkan EXT4 sebagai fail sistem yang asal.
Plymouth - Animasi boot lebih cantik daripada dahulu, K juga berharap Karmic (Ubuntu 9.10) nanti menggunakan Plymouth.
Mozilla Firefox Beta 3.5 - Satu pertaruhan yang berani daripada pihak Fedora kerana mempercayai pengguna menggunakan produk Beta.

KDE 4.2.2 - Terbaru dan dikatakan sebagai terbaik daripada KDE
Gnome 2.26.1 - Memperbaiki masalah kecil dan meningkatkan kemampuan didalam intergrasi dengan sistem operasi yang lain.
Xfce 4.6 - Lebih ringan dan lebih baik daripada dahulu

Kesimpulan
Fedora adalah salah satu daripada distro Linux yang baik kepada pengguna kerana kemampuannya yang bagus didalam memberikan khidmat mereka. Walaupun begitu Fedora kurang di sarankan kepada pengguna yang kurang mendapat khidmat bantuan (daripada rakan ataupun atas talian) jika terdapat masalah kerana kadang kala masalah yang dihadapi agak sukar diselesaikan. Namun untuk Fedora 11, masih awal untuk memperkatakan masalah itu.

Rujukan
Daniel, P, S. (2009) Dikeluarkan pada 9 Jun 2009. Fedora 11 Is Here: Codename Leonidas. Hiper-rangkai: news.softpedia.com
Fedora Project

3 ulasan:

Akmal Hisyam berkata...

hehe..
aku tengah download fedora 11 ni..
nak try la plak, xkan nak main ngn ubuntu je..

TMUkmkd berkata...

haha.. aku nak d/l.. tapi tadi net down.. rupanya budak2 neh tukar setting modem.. hampeh tol..

TMUkmkd berkata...

yes.... tak boleh balik :)