Selasa, 28 Oktober 2008

Windows Azure - Red Dog

sekian lama dikutuk dan dikritik hebat, akhirnya Microsoft () mengumumkan Windows () yang baru. maybe bukan untuk normal user, tapi lebih kepada server version kerana nampaknya ia lebih kepada developer. tapi entah la.. benda masih stage pucuk lagi..

kenapa nak yang baru?
ramai bertanya. so, kenapa? kalau anda pernah tahu pada satu masa dahulu. 98 itu sudah dikatakan paling hebat, paling stabil (sampai sekarang ada yang beranggapan begitu), dan paling user friendly. tetapi kenapa keluarkan ME (
Millenium Edition)? dan tak lama selepas itu, keluarlah XP.

anologi berdasar kronologi

anologinya mudah je, sama seperti kes 98, XP dianggap stabil dan user friendly (kerana kebanyakkan pengguna memakai jenis ini dan tak reti2 nak anjak ke vista - termasuklah K sendiri). dan tiba2 keluarkan Vista. dan tak sampai berapa lama, Azure diumumkan. kenapa? kerana Vista adalah umpama ME tadi.

bukan sahaja buat begitu, senang kata semua syarikat besar akan buat benda ni. dalam SAD (System Analysis & Design) ada menerangkan perkara ini.

misalnya?

Kaspersky () 6 dianggap hebat pa
da satu masa (diakui oleh K sendiri) kenapa keluarkan 7 dan tidak lama selepas itu, 2009 (8) keluar. kenapa? 7 disini dianggap percubaan kepada 2009.
siapa lagi yang buat begitu? Norton () pun begitu, keluarkan 360 yang dikritik hebat sebagai satu hasil gagal, maka selepas itu 360 ver 2 keluar. dan dianggap satu hasil yang baik oleh mereka.

tetapi bukan itu isu sebenar.
setelah diselidik, maka tertulis bahawa
Azure bukan untuk pengguna biasa, tetapi lebih kepada developer

apa yang best pada Azure a.k.a Red Dog
menggunakan codename, Red Dog. dinamakan secara rasmi, Azure. os ni dibuat untuk membantu developer dalam membuat program yang berfungsi didalam pelbagai platform (server, phone dan macam2 lagi la). secara ringkas, Azure bukan untuk kebanyakkan anda.

Cloud = Azure


malang bagi anda yang mungkin mengagak Azure ini merupakan satu OS baru untuk normal user (pengguna biasa) kerana berdasarkan apa yang dikatakan oleh wakil-wakil saya di Los Angelas (sedap2 je panggil wakil aku) mereka mengatakan bahawa Azure adalah untuk server yang lebih kepada Web Based Application ataupun network.

WARNING!! JARGON LANGUAGE DETECTED

bagaimana
Azure berfungsi?
bayangkan (kononnya) anda mempunyai beberapa server dan system Cloud ini akan menggabungkan semua server itu kepada satu "Cloud" (C) dan menghantar "agent" dan setiap agent mempunayi "user code" (UC) yang dikawal oleh satu server "fabric controller" (FC) yang sentiasa berkomunikasi.
apabila seseorang programmer membuat satu code, yang mempunyai "service module" (SM), dan menghantarnya ke FC.



SM akan memberi instruction kepada FC dan FC akan membuat mapping kepada program tersebut berdasarkan kekosongan server dan juga arahan daripada SM. dan selepas dijalankan, maka user lain boleh menggunakan application itu.
jika code mempunyai masalah, seperti crash & failure, UC akan membantu dalam bahagian ini dan membuat keputusan sama ada untuk re-run program tersebut atau dengan cara lain.
disatu pihak Load Balance (LB) akan membantu dalam perkara mengelakkan perkara ini terjadi dengan cara, membuat main copy kepada Front End (FE) misalnya, dan jika FE yang asal fail, maka FE yang telah dicopy tersebut akan menggantikan FE tersebut dengan cara LB akan connect kepada FE yang dicopy tersebut
di
Azure juga main memory pada server (blob, queue, tables) dapat diaccess secara direct oleh FE tersebut dan jika berlaku masalah ketika program itu running, FE yang dicopy itu akan ditukar didalam LB secara transparent.
ciri yang menarik pada
Azure seterusnya adalah, jika patch update berlaku, sistem tidak perlu menjalani "downtime" kerana system akan update secara sistematik dan bukan secara keseluruhan tetapi berperingkat.

maybe apa yang K kata ini tidak tepat kerana ketidakfahaman konsep sebenar, kalau salah kata ek..

2 ulasan:

Harith berkata...

K millenium tu ejanya Millenium bukan MELLINUIM.Erm nak tanya la,bukan ke next OS is Windows 7 atau Windows 6.1 kerana kegagalan microsoft untuk menjadikan windows 7 menjadi nyata???
nanti kalau meha jumpa lagi artikel pasal windows 7 tu meha pm K ok.

Syalily berkata...

emm meha ni bukan desktop user punya.. ni server.. dan K pun tak tahu la apa ni.. tengah study lagi