Ahad, 16 November 2008

AMD Phenom II : The New Hope

siapa hebat?
jika berkata tentang AMD (
) vs Intel (), ramai akan bertelagah, siapa lebih gempak, siapa lebih hebat, siapa lebih laju, siapa lebih canggih. itu kata orang. secara faktanya, sekarang ini semakin jatuh dan jatuh dan jatuh. peminat , jangan marah ek, itu fact. kerana mereka bukan bersaing dengan , tetapi bersaing dengan jumlah baki didalam simpanan mereka. kerana mereka semakin rugi. dan rugi dan rugi. lihat saja jumlah pekerja yang dibuang. kerana mahu mengurangkan kos. (AMBNaC : AMD - You Are The Chosen One). mereka diserang bertubi-tubi seperti mereka sedang didalam clone war. tidak tertanggung.

itu beberapa minggu lepas.
tetapi kedatangan Dark Vader yang baru,
Shanghai dan akan disambung kepada Phenom II seakan memberi tajuk baru kepada , The New Hope.



kenapa tentang
Phenom yang lama?
ada kata hebat, ada kata tak hebat. bagi K sendiri, secara konklusinya mengatakan, tidak hebat. kerana? kerana
Phenom yang sepatutnya keluar sebagai pemecah kebuntuan sebaliknya membawa badi kepada kembali lantas menyebabkan kejatuhan dan pemecahan kepada 2 syarikat. kerana platform "Spider" yang digunakan oleh didalam Phenom tidak cukup berbisa kepada . tetapi bisa itu terkena kembali kepada Spider tersebut lantas beberapa bug didalam Spider dan kerana itu juga menyumbang kepada kehancuran empayar .

setelah
mengatakan mampu menghancurkan empayar dengan mengeluarkan ace-nya terbaru i7 (Nahalem) yang merupakan generasi kedua yang menggunakan 45nm technology, membalas dengan mengeluarkan generasi pertamanya yang menggunakan 45nm technology (Shanghai) sebagai tanda kembalinya ke peperangan CPU bersama . (AMBNaC - Intel Core i7)

kenapa dikeluarkan
Shanghai?
kerana mahu mengembalikan reputasinya setelah belajar daripada kesilapan di
Phenom (Barcelona). dan sebab kedua mahu bersaing dengan yang telah keluar 2 generasi 45nm. mahu atau tidak, pilihan terbaik, keluarkan Shanghai.

Shanghai akan didahului untuk Opeteron terlebih dahulu sebelum masuk ke Phenom II pada tahun depan.

penutup
Semoga kedatangan ini mampu untuk memberi suntikkan baru kepada
agar mereka dapat bangun semula dan bersaing dengan

rujukan
PCMag : AMD to launch Phenom II at CES
PCMag : AMD's 2009 product roadmaps, in pictures
PCMag : AMD finally playing to its strengths

Tiada ulasan: