Sabtu, 15 November 2008

Notebook & Netbook

apa beza notebook dengan netbook?
ada beberapa kelainan antara 2 jenis ni, walaupun kedua2nya sama je.. laptop, tapi ada la sebab kelainannya. antaranya;

saiz screen
notebook mempunyai paling kurang 12" saiz screen tetapi netbook hanya mempunyai 12" saiz screen. kenapa perlu berbeza saiz screen? kerana performance yang dipentingkan oleh notebook, dan kurang sesuai untuk gamer bermain game di lappy tapi screen hanya 12" (nyakit kan mato jo). tetapi tidak pula bagi netbook, kerena netbook bukan untuk gamer tetapi lebih kepada web application system dan yang berkaitan dengan internet. oleh kerana itu netbook dikatakan lebih bagus untuk berhubung dengan internet. tetapi bagi K sendiri, tidak pula berminat dengan netbook kerana saiz screennya.dah la kecik, vista pulak icon nak besar2 je (walaupun tidak pernah memakai vista).. makin tak nampak la.. bukan tu je, nak taip document, email dan blog pun payah gitu.. so 1-0 untuk notebook. (1-0)

processor
notebook semestinya akan mementingkan performance, dan netbook lebih kepada usablity dan kurang penggunaan bateri kerana mereka mementingkan keboleh-bawa-rata-rata-an (ayat sendiri). dan mereka menggunakan Intel (
) Atom mahupun AMD () Geode kerana itu performance untuk menggunakan kuasa bateri secara maksimum itu lebih di fikirkan. tetapi tidak pula bagi notebook yang paling kurang sekarang menggunakan dual-core, core 2 duo mahupun Turion x2. kerana bagi mereka performance itu penting. dan juga kerana kuasa browser sekarang yang hebat2 belaka yang mahu berlumba dari segi kepantasan menjalankan javascript & flash, maka itu processor akan menjadi perdebatan. so bagi bahagian ini, K bagi 1-1 sorang, kerana? portablelity diberikan kepada netbook, tetapi kuasa diberikan kepada notebook. (2-1)

graphic card
ni kompem la netbook kalah (3-1). kerana K seorang pengguna fireworks, photoshop & illustrator. dan itu semua tidak mampu dijalankan dengan lancar menggunakan netbook. jika anda seorang gamer, jangan pikir banyak, sertai K. tetapi jika anda memang seorang yang hanya membuka internet untuk update antivirus, baca email, cari journal, itu ok. sertailah netbook team. so bagi K, notebook is better. (3-1)

berat
well of coz la notebook memang tak le nak menang. (3-2) kerana, lighter is better. netbook hanya seberat 1.5kg dan kebawah tetapi notebook, 1.9kg keatas. so, kalau rasa diri tu saudara mahupun saurdaria ambillah notebook, kalau saudari ataupun saudarai ambillah netbook. (3-2)

so secara konklusinya
(3-2) itu bagi K, jangan dipikul semua K kata dalam otak anda. pilih mengikut piihan sendiri. semoga dapat membantu anda mengenal apa itu notebook, apa itu netbook.

berdasarkan review orang jugak ni
EnzineArticles : notebook vs netbook - performance or portability
HardwareRig : notebook vs netbook - performance or portability?
Zimbio : notebook vs netbook - performance or portability?
SmallBizTechnology : netbook vs smartphone vs notebook - the looming choice

Tiada ulasan: