Rabu, 19 November 2008

Microsoft bagi security suite percuma ("finally")

Microsoft () mengeluarkan sesuatu yang percuma kepada pengguna Windows (). (wow, ajaibnya)

apa benda tu?
kalau korang pernah guna Live OneCare () dari
(K tak pernah guna) yang dikatakan sebagai hasil gagal dari dari beberapa pihak kerana tidak setanding dengan Security Suite lain di internet seperti Kaspersky () Interent Security 2009, Bitdefender () Total Security 2009 dan beberapa lain security suite yang lebih gah dipandang.

oleh kerana itu juga
menamatkan perkhidmatan dan mereka sedang meneruskan kajian kepada "Morro" yang dikatakan free untuk semua pengguna (rasanya ni umpan suruh beli 7 nanti).

Morro ini juga dikatakan mampu menyaingi semua security suite yang lain diluar. tetapi banyak komen mengatakan ini merupakan anti-competitive yang cuba dilakukan oleh pihak seperti mana taktik mereka menggulingkan browser Netspace () dahulu, mengeluarkan browser Internet Explorer () didalam setiap ketika perang konsol pertama dahulu.

berjaya atau tidak, masih kabur dan K dapat rasakan, pengguna sekarang lebih bijak daripada pengguna pada perang konsol pertama
- dahulu. K merasakan taktik ini akan gagal. dan kebanyakkan pengguna akan mengabaikan security suite ini dan tetap akan memasukkan third party security suite ke dalam system mereka, biarpun slogan Morro nanti "hanya memahami keperluan sebenar " mereka tetap akan gagal.

mengapa membina
Morro?
kerana mengikut tinjauan daripada pihak
, pengguna tidak kisah dengan security sistem mereka dan kerana ini ingin "membantu" pengguna terbabit dalam memberi secutiry suite yang percuma yang disertakan sekali didalam

kenapa K katakan yang dapat membantu pengguna tersebut dan melindungi pengguna terbabit.
Morro bakal gagal
jawapannya simple. mengikut wakil McAfee (),
selama ini tidak pernah membuat perkara ini, dan perkara pertama dibuat adalah yang mendapat peratusan kurang daripada 2% dari keseluruhan pengguna security suite didunia. dan mengikut wakil Sophos (), perkara ini tidak langsung menggugat

mengikut pihak kerana skop adalah berlainan. mereka lebih kepada interprise tetapi tidak mungkin akan ada satu syarikat menggunakan sesuatu yang telah diberi percuma untuk melindungi data mereka yang berharga. mahukan anda?
, Morro akan berjalan didalam XP (eh, support lagi rupanya, ingat dah lupa), Vista, dan 7 (dah agak dah). dan dikatakan juga resource demand untuk Morro adalah sedikit sahaja dan akan dilimitkan bandwith supaya pengguna tidak mengalami kepayahan untuk surf.

Morro akan membri perkhidmatan Antivirus, Antispyware dan Antimalware tetapi tidak firewall kerana
telah mempunyai firewall sendiri.

kesimpulan awal yang dapat K predict
Morro akan hangat untuk jangkamasa singkat dan akan menjadi seperti . anda berminat atau tidak, terpulang kepada anda. jangan keluarnya Morro menjadikan Moron sudah laaa~

sumber
MicrosoftPressPass - Microsoft announce plans for no-cost consumer security offering
WindowsLiveOneCareTeamBlog - consumer security strategy update
CNETNewsBeyondBinary - will Microsoft's antivirus move draw antitrust fire?
CNETNewsSecurity - Microsoft to offer free consumer security suite
LifeHacker - Microsoft to offer free anti-malware software with Windows
PCMag - Microsoft replace OneCare with thin alternative
TechRadarInternetNews - Microsoft announces free Morro antivirus software

Tiada ulasan: