Isnin, 8 September 2008

Chrome : Portable Version


, is anything they can't do?
^ curi ayat bart simpson
baru je mereka "buat kepala", keluarkan browser, , dan kerana mereka rasakan belum cukup, pufff mereka (baca sebagai fans ) keluarkan pula mini version (baca sebagai portable, bukan mini - mobile).

apa itu portable version?
portable version adalah satu cara bagaimana untuk menggunakan FlashDrive sebagai satu gadjet yang serba boleh. kerana portable software adalah lebih ringan daripada software asal dan boleh dimasukkan kedalam FlashDrive dan dapat digerakkan dimana sahaja tanpa perlu "install" dahulu program tersebut di mana-mana komputer yang mahu digunakan. terdapat banyak golongan yang mengeluarkan portable version sesuatu software. terutamanya software Open Source (
).

mengapa
?
kerana
lebih mudah untuk diambil source codenya (code untuk sesuatu program dalam bahasa komputer yang terdiri daripada pelbagai bahasa tertentu) dan sofware developer membenarkan pengubahan dan pengeluaran kembali software mereka oleh orang yang mengubah software tersebut. sebagai contoh, oleh dan oleh . perbezaan antara kedua browser ini adalah salah satunya digelar ataupun copyleft -> dan salah satu yang lain digelar copyright -> . nanti akan dibuat satu tajuk untuk menerangkan apa itu dan . so, dari situlah datangnya portable.


<-- portable
maybe untuk mengambil idea, "meniru" dan adaptasi daripada yang ada portable version. so, now akan menyinari thumbdrive anda pula.
, is anything they can't do?


download Portable

source

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih for my link on your blog..
Macam mane kau bleh jumpe blog aku nie? boleh cerite tak?

Syalily berkata...

aku search computer blog kot. dan masuk mana yang ku rasa best. rasanya la.