Jumaat, 5 September 2008

Firefox Membakar Chrome

baru je kejap Chrome dilancarkan beta release oleh Google, yang mengatakan engine V8 mereka pantas. Firefox pula telah bertukar kepada engine yang lebih pantas "V10".

apa itu V8 didalam Chrome? kedengaran seperti engine kereta pulak. engine V8 adalah satu engine yang berada didalam Chrome yang membolehkan javascript diproses didalam Chrome. Setelah Chrome menunjukkan kelajuan engine V8, maka Firefox turut mengeluarkan engine JScript mereka yang baru, yang turut digelar V10 kerana dapat melebihi kelajuan V8.

engine tersebut digelar, TraceMonkey.



daripada graph menunjukkan speed benchmark menggunakan V8 dan TraceMonkey. daripada test ini menunjukkan TraceMonkey a.k.a V10 lebih cepat. version ini akan dikeluarkan tidak lama lagi dan ini menunjukkan kehadiran Chrome amat bermakna didalam browser war.

Firefox sudah mula membakar dan membara dalam bersaing dengan Chrome. apakah pula tindakkan Opera dan IE? kita masih menunggu

dan terdapat juga ura-ura yang mengatakan mungkin ada hasrat penggabungan Mozilla dan Google. betul atau tidak, masih awal untuk mengatakan tentang spekulasi ini. so, wait and see
mungkin nama browser baru tu, ChromeFox

Source
ars technica : Firefox To Get Massive JavaScript Performance Boost
ars technica : New Firefox JavaScript engine is faster than Chrome's V8
Mozilla Zine : TraceMonkey Update
tgdaily : Mozilla CEO uncertain about future relationship with Google

Tiada ulasan: