Rabu, 10 September 2008

Gecko vs WebKit

clash of the titans
setelah kehadiran Google () Chrome () yang dianggap terbaik buat masa sekarang (walaupun ada benda yang K tak puas hati walaupun dia beta) dan mengangkat nama WebKit () ke atas mengatasi Gecko () yang digunakan oleh Firefox (). tetapi tetap dengan cara mereka. menggunakan Gecko. dan mereka mengatakan versi terbaru , 3.1 akan lebih laju daripada dalam segi engine JavaScript ().

apa itu
, apa itu
kedua-dua mereka adalah sebuah layout engine. apa itu layout engine? layout engine adalah satu engine yang akan menguruskan markup language seperti html dan xhtml. so layout engine ni nak kata dalam bahasa yang mudah, adalah apa yang kita nampak, apa yang kita tengok seperti tulisan sekarang yang anda baca ni.

apa bezanya mereka berdua?
adalah daripada Mozilla () Foundation yang diasaskan oleh Netscape (). dan adalah daripada Apple (), tetapi sekarang telah dibangunkan bersama oleh ramai pihak, antaranya adalah , Adobe () dan Nokia (). adalah kedua terbanyak digunakan di internet selepas Trident (yang digunakan oleh Internet Explorer (), Microsoft ()). ada banyak perbezaan antara kedua mereka ( dan ).
dalam segi bahasa pembinaannya adalah berlainan.
menggunakan KDE JavaScript Engine dan dan menggunakan C++.

mengapa tak minat
ada beberapa sebab. antaranya adalah
  • base codenya yang banyak. hanya mengandungi kurang daripada 140,000 baris.
  • dahulunya amat menggunakan memori. (sekarang banyak menunjukkan pengurangan)
Source
arstechnica : Why Mozilla is commited to Gecko as Webkit popularity grows
founddrama : Gecko vs WebKit - A Conclusion
gordon'sTech : Gecko vs Webkit - an insider's perspective
Wikipedia : Gecko (Layout Engine)
Wikipedia : WebKit


Tiada ulasan: