Selasa, 16 September 2008

Spark of the Battle : Browser War Update (Siri 2)

Spark of the Battle semakin marak.
kini semakin hampir untuk peperangan empat penjuru yang amat dahsyat. teringat kembali bagaimana peperangan yang berlaku pada first browser war dahulu yang telah dimenangi oleh Internet Explorer (
) daripada Microsoft (). mereka memenangi peperangan tersebut dan merampas takhta daripada Netspace () yang satu ketika telah berjaya menguasai 90% daripada jajahan browser dunia tetapi pada tahun 1995, sejarah dunia browser berubah apabila 2.0 dikeluarkan dan semua orang yang menggunakan 95 Plus! dapat menggunakannya dengan percuma. dan akhirnya mengakibatkan runtuhnya sebuah empayar yang dahulunya gagah tetapi hancur sehingga debu. tetapi dicelah-celah peperangan itu juga munculnya sebuah kerajaan kecil, kurang diperhatikan tetapi kini mempunyai pengaruh tersendiri. iaitu, Opera ().

kemunculan
ditengah medan peperangan
diasaskan pada tahun 1994, ketika zaman peperangan masih belum tercetus dan pada tahun 1996,
2 telah dikeluarkan untuk kegunaan seluruh pengguna. percubaan yang bagus untuk mengganggu peratusan. tetapi bukan mudah untuk sesebuah kerajaan yang muda untuk hidup ditengah-tengah zaman peperangan yang telah berjaya mengubah sejarah dunia. mengapa?

mengapa begitu sukar untuk survive?
wujud dengan membawa didalam operating system (OS) mereka sendiri. dan lebih 90% pengguna komputer pada zaman itu menggunakan . dan amat sukar sekali mana-mana browser lain untuk hidup pada zaman tersebut. dan kerana itu jugalah terjadinya keruntuhan empayar .

browser terpantas di dunia
memegang panji tersebut untuk survive sehingga kini. dan mereka sedang memastikan bahawa kelajuan mereka lebih laju daripada browser lain, paling tidak, lebih laju daripada . kerana pada zaman kini, amat dipandang rendah oleh browser lain. seolah tidak lagi bertaring. banyak perkara untuk mengatakan mengapa layak berada didalam 4 kelompok peperangan ini. walaupun jika diikutkan peratusan penggunaan adalah lebih rendah daripada safari. tetapi ciri unik yang dapat menarik perhatian pengguna yang mahukan kelainan dapat menjadikan mereka pengguna tegar .

persediaan
untuk peperangan kali ini
mereka bersedia daripada pelbagai segi. dari segi interface, mereka telah mengubah kepada theme yang lebih gelap terutamanya selepas keluarnya
9.5, dan kelajuan mereka dianggap setanding malah dapat menyaingi browser utama lain. dan dikenali dengan mini mereka. dan ini membantu peratusan mereka. mampukah opera menggunakan peluang dan ruang di kancah peperangan kali ini?

semoga yang terbaik berjaya

tamat ceritera



munculnya kilauan daripada kegelapan peperangan
sedang peperangan ini dilihat sebagai peperangan 3 penjuru (
), tiba-tiba datang sebuah kerajaan browser baru, oleh satu golongan yang sudah 10 tahun didalam industri intenet sebagai sebuah serach engine, Google(). mengeluarkan senjata browser mereka, Chrome (). sebenarnya jika dilihat pada sudut pemecah peratusan, amat dilihat sebagai pemacah peratusan. kerana, engine layout berdasarkan WebKit yang diguna pakai oleh Safari, dilihat seolah-olah safari khas untuk windows. kerana setakat ini masih belum ada versi khas untuk linux mahupun MacOSX. tetapi kedatangan dalam arena ini amat dipandang kerana pengalaman dalam dunia internet amat luas. dan sudah menjangkau 10 tahun. maka itu tidak mustahil mereka mampu untuk bersaing dengan browser yang lain didalam peperangan ini. kehadiran mereka juga dianggap peluang kedua untuk kerana untuk mempersiapkan diri untuk menghadapi serangan daripada , tetapi juga mungkin sebagai penamat kepada , kerana disebabkan , banyak perubahan yang berlaku kepada browser utama yang terlibat dengan peperangan ini.

perubahan yang dibawa oleh

1. kepentingan engine javascript.
ini terbukti selepas V8
berjaya meletakkanya di tangga teratas jika dibandingkan dengan kepantasan javascript engine nya. terus mengumumkan bahawa mereka akan memasukkan javascript engine yang baru yang mampu mengalahkan V8 tersebut. ini memberi peluang kepada untuk bersiap sedia dan menyegerakan pembinaan senjata terbaru mereka, 8 yang kini masih didalam beta stage. dan kepada yang juga sedang dalam pembinaan 9.6 dan masih dalam beta stage.

2. kepentingan bekerja sebagai satu komuniti
tidak mengatakan bahawa mereka terbaik kerana mereka hanya memberi yang terbaik disamping mengambil idea yang terbaik. misalnya "incognito mode", idea ini dipinjam daripada Safari. Fast Tab daripada , dan banyak lagi yang boleh dikira sebagai mengambil dan mengadaptasi keseluruhan browser dunia untuk membentuk satu browser yang baik. komuniti disini adalah, bagaimana fungsi "open source" (), digunakan sebaiknya. dengan , sesuatu aplikasi dapat dibangunkan dengan lebih baik dan mengikut kemahuan pengguna.

namun, masih teramat awal untuk meramalkan apa yang boleh dilakukan oleh
kerana sendiri masih didalam stage beta.

tamat ceritera



kesimpulan daripada Spark of the Battle : Browser War Update (Siri 2)
banyak kemungkinan akan berlaku didalam peperangan kali ini. dan ini adalah taakulan K sendiri.

1. empayar
akan mati.
walaupun kerajaan
tetap akan berada didalam tetapi kekuasaannya sudah hampir tiada. kerana dunia masa kini tidak lagi mahu mengambil software daripada sendiri kerana "kurang percaya". termasuklah, firewall, defender, dan pelbagai aplikasi yang dibundlekan bersama dengan .

2. empayar
akan kembali mengambil takhta.
dan dibawahnya
& . punca utama, pertambahan kepercayaan pengguna kepada aplikasi . kita bukan seperti 5 tahun lepas yang mana dipandang remeh. tidak berkualiti dan macam-macam lagi. kini adalah sumber alternatif yang terbaik. seperti mana . mempunyai pelbagai plugin untuk membina sebuah browser terbaik yang mampu dicustomize oleh pengguna sendiri. mampu berperang didalam apa jua keadaan. itu kelebihan .
3.
& boleh mengancam kedudukan bila-bila masa. dan mungkin dalam masa 3 tahun akan datang boleh menyaingi . jika komuniti dapat membuat yang terbaik.

source:
ZDNet : fastest browser on earth now free on linux, mac
softpedia : IE7 and Firefox 2.0 are slaughtering Internet Explorer 6
Webmonkey : Opera 9.5 goes live
Webmokey : Opera Counters Firefox with new release candidate
adamasalahbarunakcari : spark of the battle: Browser War Update (Siri 1)

Tiada ulasan: