Rabu, 3 Disember 2008

AMD Phenom II: The New Hope Episode 2

entri ringkas.. just for update

hari demi hari berlalu, orang semakin memikirkan apakah mampu cerita Phenom II: The New Hope ini bertukar kepada Phenom II: Empire Strike Back mahupun paling kurang menjadi Phenom II: The Return of AMD ().

semakin ramai yang memikirkan pasal ni dan perbandingan demi perbandingan dilakukan. dan perbandingan yang K fikirkan adakah orang akan membeli

1. soket. jenis soket amat dipandang oleh golongan yang mahu menggunakan processor yang baru. tidak mahu menukar motherboard yang baru semata-mata untuk menggunakan processor yang baru. Shanghai akan menggunakan soket AM3.

2. harga. harga akan dititikberatkan oleh pengguna biasa (normal end user) yang tidak membuat kerja2 kritikal. hanya untuk membaca blog K ni.. (kerana pengguna yang hebat takkan membaca blog K yang tak hebat ni). harga tu penting..

3. worth. berbaloi ke nak tukar ni? mana lagi best.. tambah harddrive ke tukar processor. tu pun perlu diambil kira dalam hal2 sebegini. kalau tak berbaloi membeli satu processor yang berharga RM3000 semata2 mahu melihat kelajuan yang tinggi bagi pengguna biasa. tidak berbaloi rasanya.

jika perkara ini mampu di kawal oleh , maka episod Phenom II: The New Hope ini akan bertukar kepada Phenom II: the Return of AMD

credit
TgDaily - AMD Shanghai versus Intel Nahalem at 45nm
TgDaily - More details of AMD 45nm desktop CPU schedule revealed
TechSpot - AMD 45nm roadmap detail revealed
CNETNews - AMD Phenom II chips echo Intel's i7


Tiada ulasan: