Sabtu, 20 Disember 2008

Saman? Tak Payah La - RIAA

P2P dan Saman
perkongsian file melalui P2P amat tinggi sekali dan jika mengikut anggaran Cisco Systems, pada tahun 2008 yang dikeluarkan di dalam CPU (Computer Power User) January 2009 dibawah bahagian What Happening - Software.


2008
2010
2012
P2P
2,361
3,981
6,741
Online Video (PC)
1,346
3,215
6,216
Online Video (TV)
330
1,422
3,529
Web, Email, Data
999
1,785
3,087
Gaming
187
324
490
Video Communication
37
70
154
VoIP
56
87
114

seperti mana yang anda lihat bandwith (dalam PetaBytes ek) oleh pengguna P2P akan bertambah 3 kali ganda daripada tahun ini dan P2P amat terkenal dengan perkongsian fail secara haremmm. dan semenjak 2003 entah berapa orang yang kene saman dan selalunya yang terkena adalah pelajar, remaja kerana P2P. dan kerana rancangan itu tak la berjaya pun sebab makin meningkat adalah, lagi-lagi yang menganggotai kapal lanun antara yang paling hebat iaitu:


oleh itu kerana dah buntu mereka tidak mahu lagi main saman-saman tapi nak guna cara baru, kerjasama dengan IPS untuk cari semua pengguna P2P yang transfer lagu cara haram. senang kata tak boleh nak hilangkan, kurangkan pun jadilah.. asal industri filem dan lagu ni tak jatuh teruk. kerana industri lagu di USA dah dikatakan ada sedikit terjejas.

Modus Operandi
K guna Telekom Strymx (yang tak la best pun tapi ni je yang ada), dan K guna P2P untuk download cerita dari mana-mana sharing site dan bila RIAA dapat tahu, diorang akan bagitahu kepada Telekom dan Telekom akan bagi macam "warning" la. kalau terus buat akan dikenakan tindakkan macam bandwith cap ke.. tak pun remove user (macam la IPS nak..) kalau 10 orang tak pe la.. tapi kalau 1,000,000 orang kene buang? mau tak hangin IPS tu.. so K merasakan kurang berjaya la jangka panjangnya. tapi rasanya ini untuk Amerika je.. tahu kenapa?

Jap, apa itu RIAA?
korang ni.. main baca ni tahu ke RIAA tu menda? Recoding Industry Association of America ha... kan dah nampak tu kenapa.. sebab RIAA untuk Amerika je.. so Negara Bush-Agent Smith je la kene, owh sekarang nak lain dah.. Obama punya negara. tapi kene ingat, dia boleh je nak bagi ke luar negara.. kasi semua kene. sebab kalau lagu, movie dari Amerika tetap ada deal dengan RIAA. Mengikut apa yang K baca dalam ArsTechnica, France dan England termasuk so maybe buat masa ni, Amerika dan Eropah memulakan langkah ni dahulu

Kesimpulannya
Beli yang original, support industri perfileman dan (kalau lagu apa ek? rakaman? abaikan) negara kita. <-- tu bukan K kata la.. kalau K, biar lambat asal selamat, Direct Download :)

Sedikit Pesanan Daripada RIAA


Sumber
TechSpot - RIAA plans to spot suing music fans
ArsTechnica - No more lawsuits: ISPs to work with RIAA, cut off P2P users
YahooTech_BenPatterson - RIAA to halt lawsuits, cozy up to ISPs instead
CnetNews - RIAA's Cary Sherman says lawsuits were only option
CnetNews - RIAA President: No talk of blacklisting file sharers
CnetNews - CNET News Daily Podcast: RIAA shifts focus away from individual file sharers
ReadWriteWeb - Pirate Rejoice: RIAA drops lawsuits, makes deal with ISPs
TGADaily - RIAA changes tactics, wants ISPs to help fight music pirates
LifeHacker - RIAA stops suing individual, works with ISPs instead
Consumerist - RIAA to stop suing file sharers
Gizmodo - RIAA jerks to stop suing individuals for online piracy
PCMag - RIAA confirms it will take piracy fight to ISPs
Wired - No ISP filtering under new RIAA copyright stratergy
Wired - RIAA to stop suing music fans, cut them off instead

Tiada ulasan: