Rabu, 3 Disember 2008

WinWeb Security - Fake/Rouge Antivirus

artikel ini ditulis atas pembacaan K pada ruangan maklumbalas laman web Majalah PC yang ditulis oleh Izzat

bayangkan
anda ada satu syarikat, dan anda tiba-tiba mendapat tahu bahawa orang mengatakan produk anda adalah malware. walhal apa bila dicheck kembali tidak pernah anda keluarkan sistem tersebut. contohnya. Kaspersky () (senang ambik contoh yang glamour), tiba2 anda mendapat tahu nak bagi
Internet Security (KIS) 2010 percuma.. so apa lagi, tekan la.. install punya install, dia kesan pulak ada virus.. wow hebat la tu kiranya.. nak cleankan virus tu (means delete it), tak boleh.. kene daftar dulu dan kene bayar.. "cam tu tak moh la... nak buang la" kata anda, dan anda tekan butan uninstall, tak boleh buang.. setelah anda check dalam web , diorang tak pun keluarkan KIS 2010 lagi. dan diberi notis bahawa KIS 2010 adalah penipu. humm so? apa nak buat?

pencuri identiti
begitu yang terjadi kepada WinWeb SecureTec adalah satu syarikat yang membuat backup dan bantuan kepada server server secara online, dan mereka tidak pernah membuat sebarang sofware berkenaan virus. dan tiba2 keluar satu product atas nama mereka, Winweb Security. yang mendakwa sebagai satu aplikasi yang bagus, teramat bagus kerana mendakwa PC anda dijangkiti virus yang tidak ada antivirus (AV) lain yang mengesannya. amat hebat la kiranya ni. kesan ini dipanggil "silver bullet case" mendakwa satu perisian itu terlalu hebat dan tidak ada satu aplikasi yang sama sepertinya dan mampu setanding dengan mereka. perfect.





smitfraud
semua jenis software begini boleh dianggap sebagai smitfraud kerana mereka mendakwa mereka menjumpai sesuatu yang tidak AV lain jumpa tetapi tidaklah hebat mana apa yang dijumpainya itu..

heal
ada banyak cara. rujuk tajuk yang lepas, AMBNaC - Antivirus 2008/2009 & Smitfraud


cara lain yang tidak K cuba
K tak menjamin sebarang bentuk apa pun yang mengatakan link ini bagus atau tidak. anda tentukan jika apa yang K bagi diatas tidak dapat membuang virus tersebut.
WinwebSecurityRemoval - Remove Winweb Security using NoAdware
RemovalTool - Winweb Security 2008
2-Spyware - Remove Winweb Security 2008. Description and removal instruction

kesimpulan
sebenarnya ada cara untuk mengetahui mana AV yang rouge/fake mana satu yang betul. pertama sekali lihat pada

logo
selalunya logo syarikat yang mengeluarkan fake AV ini kelihatan simple, yang boleh dibuat menggunakan simple apps. tidak gah. dan selalunya menggunakan lambang shield. untuk memberi impak kepada pengguna, software ini memang untuk melindungi (sama seperti konsep yang digunakan oleh AV Avast () (yang sekarang bertukar kepada lambang ) dan AVG ()

interface
simple, macam selalu tengok, tak de beza dengan windows security. itu biasanya akan digunakan. simbol dalam av tu pun simple je. tak de beza dengan windows punya icon. itu untuk memberi effect ke-boleh-percayaan kepada AV tersebut kerana ada yang berfikir mereka ada link dengan Microsoft (
).

scanner engine yang terlalu hebat
tiba2 sahaja dia dapat mengesan beberapa virus yang tak dikesan oleh AV anda yang dahulu. terlalu hebat, perfect, tidak ada cacat cela. dan itu dipanggil "silver bullet case".

so kalau anda terkena perkara2 ini, cepat2 berubat

bersumberkan sumber yang benar
AMBNaC - 30 juta Mangsa Antivirus
AMBNaC - RegistryCleanerXP
WinwebSecurityRemoval - Remove Winweb Security using NoAdware
RemovalTool - Winweb Security 2008
2-Spyware - Remove Winweb Security 2008. Description and removal instruction
Whois - WinWebSecurity.com
BleepingComputer - remove winweb security

Tiada ulasan: