Khamis, 19 Mac 2009

[Aplikasi & Tutorial] Pasang Chrome di Linux

Tarikh Keluaran Artikel: 19 Mac 2009

Peringatan
Projek Chromium, atau Chrome untuk Linux masih didalam status pre-alpha dan Google Chrome 2.0 masih didalam status beta. Oleh itu segala perbuatan anda adalah tanggungjawab sendiri. Ada diantara gambar yang anda boleh tekan untuk melihat resolusi yang lebih baik. Walaupun pihak Google tidak suka sebarang pernyataan yang menyebabkan perkara ini popular, tetapi apakan daya. Chrome sememangnya popular.

Projek Chromium
Bila terbaca tentang ini didalam RSS feed pada pagi tadi, dengan segera tangan menekan tajuk-tajuk tersebut untuk dibaca. Menggunakan Firefox 3.0.7. Setelah membaca terasa didalam hati untuk mencuba perkara ini. Dan Projek Chromium didalam Ubuntu 8.10 K pun bermula. Setelah mengikut beberapa langkah didalam tutorial yang dilakukan oleh Mathews, tiba-tiba terasa pelik. Mungkin beliau menganggap semua orang telah tahu apa yang perlu dilakukan. Tetapi tidak semua malangnya. Apa yang terlepas dan apa yang patut K lakukan. Dengan riak langkah yang pantas seperti seorang pengguna Linux yang profesional tetapi sebenarnya tidak tahu apapun. K menekan butan "Terminal" untuk membuka terminal.

Langkah demi langkah
"deb http://ppa.launchpad.net/chromium-daily/ppa/ubuntu intrepid main"
"deb-src http://ppa.launchpad.net/chromium-daily/ppa/ubuntu intrepid main"

Anda perlu memasukkan dua perkataan di atas didalam ruangan repositories. Setelah itu anda perlu memasukkan "sudo apt-get update" jika tidak anda tidak boleh pergi ke langkah seterusnya. Setelah diupdate anda hanya perlu memasukkan "sudo apt-get install chromium-browser" didalam terminal. Tunggu dan tunggu sehingga selesai 11.9MB fail tersebut dimasukkan dan dipasangkan kedalam sistem K. Siap dan masa untuk mencuba

Perkenalan pertama
K memasukkan arahan, "chromium-browser" untuk menjalankan pelayar internet tersebut. Dan tiba-tiba muncul satu amaran beserta ralat didalam terminal. Kurang pasti apa maksud terminal tersebut tetapi yang ironinya disebalik amaran dan ralat di keluarkan. Chromium telahpun bersedia untuk digunakan. Terdapat beberapa pengguna yang mengatakan mereka dapat melihat amaran tersebut dan berjalan seperti biasa tetapi selepas itu tiada apa yang berlaku. Adakah K juga akan mengalami masalah yang sama. Oleh itu percubaan ke satu laman perlu diadakan. Laman pertama untuk percubaan. AMBNaC.

Berjaya dengan jayanya
Pantas. Itu yang K boleh katakan mengenai kebolehan Chromium. Tetapi yang merisaukan K adalah setelah K memasukkan url AMBNaC dan menekan butang "enter" terdapat ralat lagi didalam terminal. Tetapi Chromium masih berjalan dan AMBNaC dapat dilayari dengan mudah dan pantas. Tanpa sebarang masalah. Sekaligus membuktikan bahawa enjin V8 yang baru adalah laju dan terlalu laju berbanding dengan Firefox 3.0.7 yang sedang K gunakan sekarang. Berbeza memang berbeza.

Ralat pertama
K mahu meneruskan kepada membuka laman yang lain iaitu blog Kelab Comtech UMT dan blog Kelab Chess UMT, Menggunakan tab. Tetapi tindakkan itu mengundang kecelakaan kerana Chromium tiba-tiba tertutup. Atau bahasa mudah, crash. K cuba sekali lagi dan kali ini membuka dengan menggunakan pelayar yang baru. Berjaya. Dan buktinya dapat K tunjukkan didalam gambar di bawah. Ternyata pelayar baru ini boleh digunakan tetapi masih tidak dikatakan stabil kerana setelah dicuba beberapa kali akan terdapat beberapa kelemahan yang kritikal. Kelaahan tersebut dapat diterima atas kerana statusnya yang bergelar "pre-alpha".

Percubaan kedua
K pergi pula kesatu lagi blog, blog yang dijayakan oleh dua orang rakan sekelas K, baru berjinak-jinak dalam dunia blog tetapi cara pengulasan boleh dibanggakan dengan kretiviti dan mempunyai cara penulisan yang tersendiri. Tujuan K untuk masuk kedalam blog ini adalah untuk mencuba adakah Chrome ini boleh melakukan proses membalas atau memberi komen. Mudah tetapi itu yang penting didalam percubaan. Rawak, bukannya lawak seperti kata pensyarah K. Ternyata Chrome tidak mempunyai apa-apa masalah dengan pemberian komen walaupun blog tersebut diasaskan daripada wordpress.

Konklusi Awal
Projek Chromium adalah satu projek yang amat baik kerana sememangnya ramai pengguna Linux yang menantikan kehadiran Chrome didalam Linux mereka. Dan K boleh mengatakan bahawa ujian kali ini adalah berjaya dan selamat datang ke Linux, Chrome. Lebih membanggakan apabila melihat terdapat icon Chromium di dalam dock Gnome-Do. Dan dapat juga dikesan kehadirannya didalam FeedJit. Semoga kehadiran Chrome kedalam Linux menyerikan lagi senarai pelayar internet yang boleh digunakan didalam Linux dan sekaligus merancakkan lagi peperangan pelayar internet.

Rujukan
Mathews, L. (2009) Dikeluarkan pada 17 Mac 2009. Google Chrome on Linux progressing, screenshots inside. Laman sesawang: www.downloadsquad.com

Tiada ulasan: