Jumaat, 27 Mac 2009

[Berita] Sun, JavaFX & $40,000

Tarikh Keluaran Artikel: 27 Mac 2009

Sun & JavaFX
Tergolong didalam jenis Aplikasi Internet Mewah - RIA[1]. Contoh terdekat RIA selain JavaFX adalah Adobe Flex (Air) dan Microsoft Silverlight. Tujuan sebenar RIA adalah untuk menjadikan aplikasi berasaskan web lebih mesra pengguna dan mempunyai kelebihan atau kemampuan untuk digunakan diluar pelayan web[3]. Dengan kelebihan java yang digunakan didalam pelbagai aplikasi sama ada anda sedar atau tidak, menjadikan JavaFX adalah satu RIA yang mempunyai kelebihan dalam menjadikan Java sebagai satu persekitaran pembanggunan yang komprehensif.

JavaFX & $40,000
Petang ini, K mendapat satu emel daripada pihak Sun yang menyatakan mereka mahu memberikan sekurang-kurangnya $40,000 kepada pembangun aplikasi dengan menggunakan JavaFX. Terdapat tiga hadiah utama, $25,000, $10,000 dan $5,000. Dan hadiah lain yang tidak dapat dinyatakan disini. K tidak akan memasuki pertandingan ini atas beberapa sebab yang tidak dapat dielakkan terutamanya JavaFX tidak dapat berfungsi didalam Linux.

Tarikh Tutup 29 Mei 2009
Lawati www.javafx.com untuk keterangan yang lebih lanjut.

Glosari
[1] RIA - Rich Internet Application; Satu aplikasi yang mempunyai persamaan dengan aplikasi ruang kerja[2].
[2] Ruang kerja - Desktop. Perkataan ini adalah terbitan K sendiri kerana menggunakan perkataan asal "atas meja" amat tidak bersesuaian.
[3] Pelayan Web - Browser. Contoh terdekat pelayan web adalah Mozilla Firefox dan Internet Explorer.

Tiada ulasan: