Rabu, 18 Mac 2009

[Artikel] Perjalanan: dari kad tebuk ke SSD

Tarikh Keluaran Artikel: 18 Mac 2009

Antara dua zaman
Semua pensyarah K rajin menceritakan, bagaimana mereka menggunakan sistem kad tebuk untuk membuat pengaturcaraan. Klasikal dan membanggakan kata mereka. Masakan tidak, setiap pengaturcaan yang telah dibuat itu perlu dijalankan di bilik khas yang amat mengambil masa dan tenaga. Dan jika program tersebut panjang, lebih daripada satu kad tebuk, maka kad tebuk tersebut akan diikat bersama tali. Jika difikirkan.. wow... Mungkin pelik bagi kita pada zaman ini tetapi pada zaman mereka, itu sudah cukup bangga. Mungkin K akan menyuruh salah seorang pensyarah K menulis tentang perkara ini. Atau mungkin tidak kerana rasanya beliau bukan pada zaman itu.

Kemudian zaman berubah dari zaman ke zaman - IBM mengeluarkan pita magnetik untuk menyimpan data. Oleh kerana sistem ini merupakan satu perkara yang mudah dan dapat menyamai 10,000 kad tebuk dalam satu pusingan pita, perkara ini menjadi satu perubahan yang drastik dan popular. Dahulu K suka melihat slot, 911. Ketika mereka merakamkan semua perbualan, mereka akan menggunakan pita magnetik ini. Mungkin tidak serupa tetapi seakan-akan ini. Selepas itu keluar pula pita magnetik dalam bentuk yang lebih kecil iaitu kaset.

Storan mula berubah kepada beberapa jenis - Yang lebih nipis (pada masa itu) dan mempunyai storan yang besar (pada masa itu). Inilah yang dibanggakan oleh pensyarah generasi kedua K, cakera liut 8" (gambar) dengan ruangan storan 80KB/1.2MB (dua jenis). Contoh cerita yang menggunakan cakera liut ini adalah Game War. Kemudian mengecil kepada 5.25", Ruangan storan 1.2MB. Setelah itu keluarlah disket dalam bentuk yang kian kurang orang yang pernah melihatnya. Atau semakin pupus. Cakera liut 3.5" dengan ruangan storan 1.44MB. Sejenis dengannya, Zip Drive, K hanya pernah melihat Zip Drive sekali sahaja seingat di memori. Tebal dan (amat) besar kapasitinya daripada disket biasa (750 MB). Pada zaman itu juga Jaz Drive dikeluarkan dengan ruangan storan 2GB tetapi mempunyai beberapa kelemahan yang menyebabkan pengguna kurang menggunakan Jaz Drive.

Dunia semakin canggih dengan keluarnya sistem storan dalam bentuk cakera padat - Mampu menyimpan 450 kali ganda daripada disket (700MB) menyebabkan populariti disket kian terhapus. Di zaman ini juga terbitnya cakera optik magneto (gambar). Sistem yang kompleks dalam menyimpan data. Kebolehan menyimpan data, 128MB (90mm) sehingga 9.2GB (130mm). Jika anda masih mempunyai MOD, anda boleh menjualnya dengan harga yang tinggi atau terus menyimpannya sebagai satu kenangan pada zaman lampau. Pada zaman ini juga Sony mengeluarkan MiniDisc (MD) yang boleh menyimpan sehingga 1GB data. Setelah keluarnya DVD didalam pasaran menyebabkan disket menjadi tidak popular selepas itu kerana turunnya harga CD pada ketika itu. DVD pula mempunyai storan yang amat luas pada ketika itu, 4.2GB dan kini 8.5GB

Pertambahan demi pertambahan dilakukan - Kini, setelah keluarnya pelbagai ruangan storan yang berasaskan cip kilat (flash card) menyebabkan ruangan storan yang besar dan mudah digunakan semakin banyak. Kini kamera digital tidak perlu menggunakan disket untuk menyimpan data. Tidak perlu lagi menggunakan pita magnetik untuk menontot filem. Dan kemajuan storan data selepas zaman DVD tidak perlu K jelaskan disini kerana ianya sudah cukup biasa.

SSD
Tidak cukup dengan itu, kini ruangan storan sudah semakin maju dan perkara yang terbaru yang sedang rancak dibangunkan dan telah pun dipasarkan ialah SSD. Apa itu SSD, esok K akan paparkan. Dan mengapa SSD dikatakan sebagai musuh kepada pemacu cakera keras (HDD) sekarang.

Rujukan
Lilly, P. (2009) Dikeluarkan pada: 02 Mac 2009. Computer Data Storage Through the Ages -- From Punch Cards to Blu-Ray. Laman sesawang: www.maximumpc.com

Tiada ulasan: