Ahad, 29 Mac 2009

[Berita & Artikel] Peperangan Pelayar Internet. Sesi 6

Tarikh Keluaran Artikel 29 Mac 2009

Sinopsis
Chrome: Projek Chromium
Firefox 3.0.8

Chrome: Projek Chromium
Merujuk kepada perkara lepas, yang berkaitan dengan Projek Chromium di Linux dan Mac OSX, projek tersebut berjalan dengan lancar sekali dan setiap hari terdapat tingkat naik yang terbaru daripada pihak Chromium. Sekali gus membawa satu pandangan positif K kepada pihak Chromium untuk bersaing di bawah nama Chrome didalam peperangan pelayar internet ini. Setelah mengambil gambar skrin dalam masa 3 hari berturut-turut, terdapat beberapa perbezaan di antara satu hari dengan hari yang lain. Antara yang dapat K tunjukkan adalah;

Gambar pada 26 03 2009


Gambar pada 27 03 2009


Gambar pada 28 03 2009


Terdapat beberapa perbezaan diantara tiga hari ini dan lebih lagi jika dirujuk kembali ke 18 Mac 2009 di mana pertama kali K memasang Chromium didalam Linux.


Antara perbezaan selama 4 hari (18, 26, 27, 28)
  • 18, Tab tidak dapat dibuka, 26 Tab dapat dibuka tetapi tidak dapat di lihat, 27 boleh dilihat tetapi masalah pada tajuk yang panjang, 28 masalah tersebut diatas tetapi pada tab terakhir masih tidak diselesaikan
  • 18, antara muka seperti aplikasi biasa, 26 ciri-ciri Chrome telah muncul, 27 satu garisan kecil di bawah tab muncul, 28 garisan tersebut ditebalkan.
Terdapat banyak lagi yang dapat dilihat tetapi malangnya projek ini masih didalam status pre-alpha dan anda tidak digalakkan untuk memuat turun apatah lagi untuk menggunakannya.

Firefox 3.0.8
Jika beberapa tempat di dunia bergelap kepada kempen Earth Hour 2009 semalam, Firefox juga mengalami "kegelapan" selepas pertandingan Pwn2Own 2009 yang telah menunjukkan kelekangan didalam benteng dan pertahanan mereka. Untuk mengatasi kelemahan ini, pihak Mozilla telah mengeluarkan naik taraf yang terkini untuk pengguna Firefox 3.0.7 kepada 3.0.8. Versi Ubuntu telah dikeluarkan pada hari ini. Naik taraf ini adalah untuk menutup kebocoran yang dijumpai oleh Nils didalam pertandingan tersebut. Maka itu K mengatakan kepada semua pengguna Firefox, tingkat naik ini adalah mesti dilakukan.

Hanya sampai disitu untuk laporan pada sesi ini, berjumpa lagi di sesi yang akan datang.

Tiada ulasan: