Ahad, 14 September 2008

Spark of the Battle : Browser War Update (Siri 1)

makin lama makin menjadi-jadi persaingan antara Internet Explorer (), Firefox (), Opera (), Chrome (). untuk PC la. safari boleh tolak tepi dengan kehadiran . so ni update terbaru setelah lama jugak tak update pasal browser war ni. tengah hangat ni. best best. masing-masing kuatkan pertahanan dan serangan masing-masing sekarang ni. komen daripada site-site jadi pedoman mereka sekarang. so ni yang K dapat pada hari ni

<-- browser lagenda
mengapa dikatakan lagenda? kerana browser ini lah yang menjatuhkan empayar Netspace () sebagai browser utama pada "first browser war" dahulu. kini apakah yang mampu dipertahankan oleh Microsoft () untuk menangani arus peperangan bertali arus oleh pihak-pihak open source terhadap , terutamanya daripada dan . tidak juga dapat dipertikaikan kedatangan kerajaan baru yang mahu membina empayar, yang membawa tenteranya, yang dipandang tinggi sekarang. pada tahun lepas kegoyahan amat dirasai dengan kehadiran yang mampu meruntuhkan benteng pertahanan . kerana satu sebab mudah. mempunyai "tab" sedangakan 6 pada masa itu tidak mempunyai "tab".

kegoyahan empayar

kegoyahan ini juga dibantu oleh yang juga mempunyai "tab". serangan itu menyebabkan keluarnya
7. walaupun menjanjikan "tab" pada 7, tetapi agak terlambat bagi kerana & sudah mengukuhkan kedudukan mereka yang mereka rampas daripada . hasilnya, 7 tidak dapat menembusi kembali tanah yang dirampas oleh & .

persediaan terbaru

kini
dalam proses mengukuhkan tentera terbarunya, 8 yang kini sudah ditahap beta 2. menjanjikan (sekali lagi) browser yang lebih baik. adakah dapat mengambil semula tanah yang dirampas terbabit? tunggu dan lihat.

tamat ceritera



<-- hasil kejatuhan sebuah empayar
firefox adalah berasal daripada Mozilla () Foundation yang diterajui oleh . untuk mengekang dan mencari cara baru menghadapi serangan yang dahsyat daripada pihak pada masa itu. setelah empayar runtuh, terus menjalankan projek mereka dan daripada itu tertubuhnya banyak browser yang hebat.

phoenix bangkit dari abu
daripada abu keruntuhan empayar
, lahirnya phoenix, yang diberi nama, firebird . seperti namanya, yang bangkit daripada abunya sendiri dan menjadi lebih hebat. membuktikan kehebatan mereka. dan ditengah-tengah kebangkitan nama menjadi isu dan daripada seekor burung, bertukar nama dan bentuk kepada . pertukaran nama itu membuahkan hasil apabila 1.5, dan pada masa itu zaman kebangkitan bermula. daripada 1.5 mereka naik ke 2, dan sekarang yang terbaru, 3. mereka menjadi begitu kuat dan berjaya merampas sedikit demi sedikit tanah yang telah dijajah oleh daripada mereka ().

mengapa kebangkitan itu berjaya?
kebangkitan mereka berjaya kerana 1 faktor penting (pendapat K). open source (
). dikala begitu taksub dengan browser mereka yang hebat. memperkuatkan serangan mereka dengan menggunakan open source sebagai satu langkah yang berkesan, dibantu secara sukarela oleh beratus bahkan beribu programmer pada masa itu, mereka mencabar takhta yang angkuh dengan dasar pintu tertutup yang enggan mendengar suara orang bawahan mengkritik . akhirnya kuasa komuniti menetukan. mereka bersatu dibawah panji , memajukan dan membantu membina kembali empayar yang dahulunya amat disegani dibawah nama baru, .

persediaan terkini

mereka kini sedang mempersiap dan memperkemaskan
3.1 mereka sebagai menjawab dan menahan asakkan browser daripada kerajaan yang dahulunya tidak mungkin akan membuat sebuah browser iaitu . antara perkara terkini yang dilakukan oleh adalah, private browsing mode seperti mana yang dibuat oleh safari yang diikuti oleh . bakal juga diikuti oleh semua browser yang terlibat didalam browser war ini. dan juga telah mengistiharkan bahawa engine javascript mereka yang terbaru telah dapat mengalahkan engine V8 . apakah mereka mahu memecahkan empayar sekaligus mendapatkan kembali takhta mereka? tunggu dan lihat

tamat ceritera



kesimpulan, Spark Of Battle : Browser War Update (Siri 1)
ada baiknya browser war ini berlaku, pengguna akan dapat memilih browser terbaik untuk mereka. dan semoga yang terbaik itu yang menang.

seterusnya didalam Spark Of Battle : Browser War Update (Siri 2), K akan menceritakan tentang & .

source:
WebMonkey : Firefox To Embrace Porn With New "Private Browsing" Mode
TechRepublic : 10 reason why you should use the Opera browser
TGDaily : 10 things we would like to see in Firefox and Chrome

6 ulasan:

sukiminna berkata...

bes ar artikel nih..klu x sblm ni suki xtau pun mozilla datang dari foundation netscape..

cane2 pun suki ttp sokong mozilla.. hidup open source!!

Syalily berkata...

haha. takut salah je bagi info tu. kalau salah bagi la tau ek.. huhu.. sebab apa yang dari K baca je.. huhuhu.. betul dah kot. sebab banyak sumber dah baca.. huhu

sue berkata...

ahaha..suka nyer aku baca karangan ni ..apa2 pun ..idop mozilla !

aznhamzah berkata...

Sejarah teknologi yang ditulis dengan gaya penceritaan epik sebagaimana penceritaan untuk "Lord of the Ring" atau "Harry Potter".

aznhamzah berkata...

Menarik dan padat, seolah-olah membaca cerpen tapi penuh dengan fakta, teruskan...

Syalily berkata...

thanks fo all ur comment.
K harap komen yang boleh dapat membantu membaikpulih dan menambha baik blog ini.
mahupun tentang cara penulisan K