Selasa, 3 Februari 2009

[Aplikasi] Google Earth: lebih dari sekadar aplikasi biasa

Ya Allah, perbaikilah umat Islam
Tarikh Keluaran Artikel: 03022009


Google Earth 5.0
Jika anda seorang yang gemar menggunakan aplikasi Google Earth anda semestinya tahu apakah kegunaan dan keseronokkan menggunakan Google Earth, dan kini Google Earth kembali lagi dengan menambahkan beberapa pembaharuan terkini. Pembaharuan yang dilakukan oleh pihak Google terhadap aplikasi berasaskan web ini adalah;
  • Menyelami dasar lautan dan beberapa tempat yang disediakan video oleh pihak National Geography
  • Menyusuri edaran masa untuk melihat perbezaan sesuatu tempat berdasarkan gerak masa yang berlalu
  • Merakamkan pengembaraan anda didalam Google Earth untuk dikongsi bersama rakan anda
Google Earth: Selami Dasar Lautan
Dengan kebolehan terbaru ini, Google Earth kini semakin memenuhi permintaan penggunanya kerana berdasarkan namanya iaitu "Google Earth" pengguna sepatutnya dapat melihat lebih daripada panorama di darat tetapi juga dilautan. Lebih daripada itu, kerjasama bersama pihak National Geography juga membawa banyak perbezaan daripada Google Earth yang dahulu dengan menjadikan Google Earth sebagai satu globe yang besar untuk dijelajah oleh pengguna sebagai satu cara untuk belajar. Jika dahulu kita mempelajari tentang iklim dan keadaan sesuatu tempat dengan hanya memandang didalam gambar ataupun hanya membacanya, kini kita boleh melihatnya dihadapan monitor dan disertai dengan video daripada pihak National Geography yang akan menerangkan sesuatu perkara itu dengan lebih baik.
Google Earth: Mesin Masa
Gambar diatas adalah sebagai contoh dimana mesin masa Google Earth memainkan peranannya, berdasarkan gambar ini, dilihat bahawa perbezaan antara tahun 1998 dan 2008 dilokasi yang sama. Kegunaan perkara ini K lihat adalah untuk pengkaji sejarah, peradapan manusia, kemajuan sesuatu tempat dalam tempoh masa, dan juga bagi saintis untuk mengkaji kemusnahan alam. Oleh itu Google Earth menjadi semakin berguna untuk banyak skop.

Google Earth: Rakaman video
Dengan kebolehan ini anda mampu menunjukkan kepada rakan anda mahupun sesiapa sahaja apa yang telah anda lakukan menggunakan Google Earth, sebenarnya K rasakan perkara ini terhasil apabila begitu banyak rakaman yang telah tersebar menggunakan Google Earth menunjukkan apa yang mereka jumpai menggunakan Google Earth. Oleh itu Google mengambil inisiatif untuk mengeluarkan aplikasi yang membolehkan pengguna mereka merakamkan secara terus apa yang mereka jumpai. Dan rakaman itu boleh dikongsi bersama rakan-rakan yang lain.

Sumber
TechSpot: Google Earth 5.0 lets you dive into the ocean
ArsTechnica - Hands on: Google Earth 5.0 goes under the sea, back in time
CNETDownload - Hands on: Google Earth 5 delightful but imperfect
CNETNews - Images: Google Earth 5.0 travels oceans, time, and space
CNETNewsGeek - Google Earth adds Mars roving
ReadWriteWeb - Google Earth now maps the ocean floor and mars in 3D

Technorati Tags: , ,

Tiada ulasan: