Sabtu, 21 Februari 2009

[Sumber Terbuka] Ubuntu 9.10: Karmic Koala

Tarikh Keluaran Artikel: 21022009

Karmic Koala
Selepas kejayaan besar Intrepid Ibex (Ubuntu 8.10) dan akan diteruskan oleh Jaunty Jankalope (Ubuntu 9.04), Shuttleworth telah mengumumkan nama untuk Ubuntu 9.10 didalam Ubuntu Developer Summit (UDS). Koala telah dipilih kerana beberapa sebab yang dianggap bersesuaian dengan matlamat Karmic untuk akan datang. K masih tidak dapat meneka apa maksud Kormic sebenarnya. Mungkin diambil daripada perkataan kosmik (seluruh alam semesta) ataupun karma (kesesuaian). Daripada sumber internet mengatakan bahawa Karmic itu adalah satu konsep didalam Hidu Buddha yang berkaitan dengan hukum karma. Apa yang K faham adalah Karmik ini melibatkan masa lepas, kini dan akan datang. Secara kasarnya K boleh mengatakan bahawa Karmic Koala ini adalah satu sistem operasi yang berdasarkan pengalaman dari perkara lepas, trend terkini dan menjangkakan trend dan teknologi yang akan datang. Walau apa pun nama yang diberi pengguna tetap mahukan sesuatu yang baik daripada sistem operai sumber terbuka ini. Semoga Karmic dapat matang dengan sepenuhnya sementara Jaunty bersuka ria disamping pengguna Ubuntu.

Perkomputeran "awan"
Pada satu sudut pemilihan nama Koala itu adalah disebabkan sifat Koala itu sendiri iaitu sentiasa melihat kepada pokok eucalyptus walaupun kepalanya mendongak ke awan (langit). Bersesuaian dengan konsep perkomputeran awan (cloud computering) yang Ubuntu cuba ketengahkan iaitu menjadikan perkomputeran awan itu satu yang mudah kepada pengguna dan pihak server khususnya. Kini telah dibangunkan juga satu projek untuk memastikan Karmic ini berjaya dalam misinya iaitu projek Eucalyptus. Eucalyptus menekankan teknik EC2 dalam perkomputeran awan tersebut. Tidak dinafikan bahawa Koala bukannya sejenis binatang yang bergerak aktif tetapi lebih merehatkan dirinya ketika tiada apa yang perlu dilakukan, Itu juga yang mahu dilakukan oleh Karmic. Meringankan beban server ketika tidak banyak proses yang berlaku. Sekaligus penjimatan sumber, dan lebih kepada menjadikan server yang besar seperti Google lebih "hijau" dan mesra alam.

Netbook
Trend masa kini adalah Netbook, dan Ubuntu telah mensasarkan kelajuan "booting" untuk Jaunty pada mana-mana netbook adalah dibawah 25 saat. Dan tentunya mereka mahukan yang lebih baik daripada Karmic kelak. Oleh itu secara tidak langsung ia akan mempercepatkan kelajuan booting Ubuntu dimana-mana sistem komputer kerana pada masa kini netbook adalah satu sistem komputer yang tidak mempunyai kelajuan yang tinggi.

Sumber
Nali (2009): Ubuntu 9.10: Karmic Koala. Daripada fridge.ubuntu.com
Jono (2009): Announcing The Karmic Koala Ubuntu Developer Summit. Daripada: www.jonobacon.org
UDSKarmic. (2009). Daripada: Ubuntu

Technorati Tags: , ,

Tiada ulasan: