Isnin, 2 Februari 2009

[Ulasan] Portable Antivirus oleh Mehacomp_91

Ya Allah, berkatilah Palestin kami
Tarikh Keluaran Artikel: 02022009

Perihal terdahulu
[Aplikasi] Portable Antivirus

Ulasan khas daripada Mehacomp_91
Ulasan ini bukan dilakukan oleh K sendiri tetapi oleh rakan K, Mehacomp_91. K masih menunggu bilakah masanya Meha mahu membuat blog sendiri kerana kebolehannya bukan calang-calang berdasarkan usianya yang baru mengambil peperiksaan SPM. K hanya mengambil daripada Meha dan mengurangkan penambahan mahupun pengurangan daripada ulasan asal.

Repair Modified Register
Sistem ini bertujuan untuk membetulkan kembali sistem registry Windows yang telah diubah oleh anasir luar seperti Virus, Adware, Spyware dan Trojan. Sebagai contoh paling popular adalah;
  • task manager had been disabled by the administrator
  • Registry editor had been disabled
  • Folder option had been disabled
Kegunaan lain cara ini adalah untuk memasukkan semula aturcara Windows yang asal. Dengan hanya semudah mengikut arahan seperti didalam gambar dibawah, segala perkara selepas itu akan dilakukan secara automatik. Hanya dengan satu sentuhan.

Data0.net Process Viewer
Jika anda biasa menggunakan Task Manager di Windows, anda akan biasa menggunakan aplikasi ini kerana aplikasi ini hampir sama fungsinya dengan Task Manager. Seperti "shutdown", "reboot" dan "log off". Dianggap antara pengganti kepada Task Manager, malah boleh menggantikan Task Manager dengan membuat pilihan, option > replace task manager. Dengan itu, akan datang apabila anda menekan kekunci ctrl + alt + del, Data0.net Process Viewer akan menggantikan Task Manager anda.

Malware Manager
Setiap virus yang dikesan harus disimpan didalam satu bekas yang dinamakan "quarantine" dan PAV menggelarkannya Malware Manager. Bekas ini amat sesuai untuk digunakan untuk menyimpan sesuatu fail yang tidak diketahui sama ada ianya virus atau sekadar "false alarm" kerana tiada satu enjin imbasan antivirus didunia ini lepas daripada masalah ini, termasuklah PAV. Tetapi tidak banyak perisian sekuriti yang mempunyai kemudahan ini. Oleh itu Malware Manager ini adalah satu aplikasi sebagai tapak simpanan untuk menyimpan fail-fail yang tidak diketahui status bahayanya. Dengan semudah, Task > Add File To Malware Manager, anda akan mendapati fail tersebut telah dikunci didalam Malware Manager ini yang seumpam penjara bagi virus. Mudah dan senang.

Data0.net Explorer
Diharapkan aplikasi ini mampu menggantikan Windows Explorer ternyata tidak kerana terlalu sedikit kebolehannya untuk dijadikan sebagai pengganti tetapi kegunaannya mungkin berguna apabila anda mengalami masalah dengan explorer.exe anda mengalami masalah untuk berfungsi. Tetapi fungsi sebenar untuk aplikasi ini tidak dapat diterangkan dengan lanjut.

Kesimpulan Ulasan
Secara kesimpulannya, PAV adalah satu antivirus yang merangkumi beberapa perkara seperti
  • sistem imbasan virus - PAV itu sendiri
  • sistem pembetulan registry - Repair Modified Register
  • sistem pemantauan proses - Data0.net Process Viewer
  • sistem kuarantin - Malware Manager
  • sistem pemantauan fail - Data0.net Explorer

Ulasan ini telah dibuat oleh Mehacomp_91 dan diubah suai oleh TMUkmkd secara minima.

Technorati Tags: , , , ,

2 ulasan:

Unknown berkata...

tu dia... blogger jemputan

Syalily berkata...

@hfz - haha.. he's my friend :)