Rabu, 4 Februari 2009

[Aplikasi & Windows] Windows 7 dan adik beradik

Ya Allah, perbaikilah umat Islam
Tarikh Keluaran Artikel: 04022009

Windows 7
Senarai "ahli" Windows 7 telah dikeluarkan kepada umum hari ini dengan menunjukkan tradisi yang dimulakan oleh XP dan ikuti oleh Vista akan berlanjutan didalam Windows 7. Dengan menamakan beberapa jenis dan pakej Windows 7 yang akan dikeluarkan, sekali gus menunjukkan bahawa Microsoft kini sudah bersedia untuk mengeluarkan Windows 7 secara rasmi. Versi tersebut adalah:
  • Windows 7 Starter Edition
  • Windows 7 Home Basic
  • Windows 7 Home Premium
  • Windows 7 Professional
  • Windows 7 Enterprise
  • Windows 7 Ultimate
Windows 7 Starter Edition dikhaskan untuk netbook yang menjadi sasaran utama Microsoft untuk menyaingi Linux. Di sini terletak ironinya kerana sebelum ini, Windows 7 Ultimate beta dapat dijalankan dengan baik oleh itu mengapa dan kenapa netbook harus menggunakan Windows 7 Starter Edition yang hanya boleh membuka tiga aplikasi sahaja pada satu masa. Mungkin kerana spesifikasi khas yang membolehkan jangka hayat bateri netbook tersebut bertahan dengan lebih lama daripada menggunakan Windows 7 Ultimate. Dan untuk mengurangkan kos pengguna yang tidak mahu membayar dengan harga yang lebih tinggi untuk memasukkan sistem operasi kedalam laptop mereka.

Sumber: DownloadSquad, TechSpot, GeekZone,ArsTechnica - Microsoft, LifeHacker - Windows 7, Gizmodo - Windows 7, Engadget, Gadget-Techology, TechRadar - OperatingSystem, ZDNet - EdBott

Technorati Tags: , , , , ,

Tiada ulasan: