Sabtu, 21 Februari 2009

[Sumber Terbuka] Elive

Tarikh Keluaran Artikel: 21022009

AMARAN: artikel ini mengandungi video yang hebat

Elive. bukan LiveCD biasa
Berasaskan distro linux Debien dan pakej aplikasi yang telah diubahsuai demi memenuhi keperluan pengguna Elive. Berasaskan satu tujuan, menukarkan mana-mana komputer lama kepada satu ruang kerja yang hebat dan akan menyebabkan orang akan terpesona melihat "keindahan" Elive. Antara percaya atau tidak, Elive mengatakan keperluan minimun untuk menjalankan Elive adalah sekadar 100Mhz CPU, 64MB RAM dan keperluan yang digalakkan adalah 300MHz CPU da 128MB RAM dan keatas. Tanpa perlukan apa-apa kad grafik. Itulah Linux.


Video yang menunjukkan pengguna menggunakan Elive

Debian + Enlightenment = Elive
K sendiri tidak pernah menggunakan Enlightenment sebagai window manager. Mengikut sumber, Enlightenment adalah satu window manager yang sedang membangun dengan pesat yang menjanjikan tidak kurang hebat daripada gnome dan KDE. Tetapi sasarannya bukanlah untuk bersaing dengan dua window manager yang sudah mempunyai peminat sendiri tetapi hanya mahu menambahkan lagi window manager didalam Linux.

Elive - satu ruang kerja yang hebat
Dengan Elive anda boleh untuk mendapat pengalaman yang berlainan berbanding anda menggunakan Windows Vista ataupun 7 pada komputer lama atau yang mempunyai kelajuan yang rendah seperti Intel Atom. Jika anda mahu mencuba, dapatkan LiveCD di [sini]

Kudos: RedMage kerana memberi tahu tentang perkara ini

Technorati Tags: , ,

Tiada ulasan: