Khamis, 19 Februari 2009

[Sumber Terbuka] Jumlah sebenar pengguna Linux

Tarikh Keluaran Artikel: 19022009

Linux dan jumlah pengguna
Steven J. Vaughan-Nichols menulis: “everyone on the planet who uses the Internet is a Linux user.”

Mengapa?
Kerana sedar atau tidak, kesemua pengguna internet telah pun menjadi pengguna Linux tanpa mereka sedar. Masakan tidak, Google sebagai contoh yang paling mudah. Mereka menggunakan Linux sebagai sistem operasi server dan pusat data mereka. Siapa lagi? YouTube, FaceBook dan begitu banyak syarikat besar yang menggunakan Linux sebagai sistem operasi. Maka itu logik apabila mengatakan barang siapa yang menggunakan internet maka mereka adalah pengguna Linux. Paling kurang mereka telah menggunakan khidmat Linux agar mereka dapat mencari sesuatu dengan laju (Google), menonton video tanpa had (YouTube) dan berkenalan dengan orang yang tidak dikenali dari serata dunia (Facebook). Oleh itu jangan anda mengatakan bahawa pengguna Linux itu "tiada".

HP dan Dell: Linux
HP dan Dell adalah dua syarikat besar yang menjual Linux sebagai sistem operasi didalam produk server mereka. Dan secara mudahnya, terdapat puluhan juta server Linux didalam dunia dan anda semua telahpun menggunakannya dan secara tidak rasmi, anda juga pengguna Linux.

Sumber
Steven J. Vaughan-Nichols (2009): How Many Linux Users Are There (Really)?. Web site: http://www.linuxplanet.com/linuxplanet/reports/6671/1/

Technorati Tags: , ,

3 ulasan:

Admin berkata...

aku pun skrg tgh main2 ngn fedora. newbie lg

Syalily berkata...

tak pe.. sama2 n00b.. hahaha.. kalau dalam kos aku ada lagi satu gak geng.. guna fedora... :D

Tanpa Nama berkata...

Fedora? Apa tu?