Isnin, 9 Mac 2009

[Tutorial, Tips & Sumber Terbuka] Xubuntu tiada panel

Tarikh Keluaran Artikel: 032009
TambahBaik_1: 10032009

2 Masalah Biasa Tetapi..
Masalah ini hanya masalah biasa. Panel yang anda gunakan tiba-tiba hilang atau memang hilang daripada awal. Perkara ini terdapat dua jenis yang K dapat jumpa. Jenisnya:
  • Title bar - yang mempunyai nama program, butang minimize, butang maximize dan butang tutup
  • Panel bar - bar yang mempunyai segala perkara termasuklah program, set dan butang log out.
Tetapi menjadi masalah jika orang yang terkena perkara ini juga orang biasa. Yang baru berjinak. K sendiri tidak pernah berhadapan dengan perkara ini secara langsung. Dan dengan merujuk kepada Google dengan kata kunci yang betul, masalah ini dapat diselesaikan dengan mudah dan lancar.

Penukaran Persekitaran Desktop
Perkara ini sering terjadi. Sama ada menggunakan Xubuntu mahupun Ubuntu. Perkara ini dikatakan terjadi atas dua perkara. Penukaran persekitaran desktop (desktop enviroment) ataupun sememangnya terdapat "bug" didalam Xubuntu selepas Firefox "crash". Cara yang paling mudah untuk Xubuntu adalah menghidupkan kembali panel xfce yang tidak dihidupkan secara automatik. Secara analogi serta contoh yang mudah adalah seperti explorer.exe di Windows. Apabila sistem permulaan (startup) diganggu dan menyebabkan explorer.exe tidak dijalankan ketika sistem boot. Caranya hanya perlu membuat satu kombinasi papan kekunci (alt+f2) untuk menghidupkan Run Application dan memasukkan arahan, "xfce4-panel" (tanpa " ") dan panel tersebut akan dihidupkan kembali. Cara tersebut sahaja tidak cukup kerana anda akan mengalami masalah yang sama selepas anda restart sistem anda dan untuk mengelakkan perkara ini berlanjutan, teruskan pembacaan.

Xfce4 Panel
Untuk menjadikan xfce4-panel tersebut sentiasa dihidupkan secara automatik, pergi kepada Setting > Setting Manager > Startup dan tambahka satu lagi perkara, iaitu xfce4-panel. Masukkan dalam bentuk seperti ini:
  • Name: xfce4-panel
  • Discription: untuk xfce4 panel autorun lepas reboot
  • Command: xfce4-panel
Setelah itu simpan perkara tersebut sebagai startup. Anda telah berjaya untuk memasukkan perkara itu dan langkah seterusnya adalah mencuba. Restart kembali sistem anda dan lihat hasilnya. Jika ianya berjaya untuk bergerak tanpa masalah, maka anda telah berjaya memperbaiki sistem anda.

p/s: jika anda gunakan ubuntu, tukarkan daripada "xfce4" kepada "gnome".

CompizConfig Setting Manager TambahBaik_1
Kadang kala manusia melakukan kesilapannya sendiri. Contoh terbaik, seorang pengguna Xubuntu: Din yang telah mengubah sedikit aturan didalam CompizConfig Setting Manager lalu menyebabkan panel bar setiap aplikasinya hilang. Mungkin ini jarang berlaku kepada pengguna yang telah tahu perkara ini, tetapi bagi mereka yang masih baru dan tidak tahu apa itu compiz perkara ini boleh berlaku, mungkin menjenguk ke CompizConfig Setting Manager dapat membantu anda. Perhatikan apabila "Windows Decoration" tersebut dipadamkan, bar tajuk window tersebut hilang. K juga pernah berlaku demkian.

Rujukan
hyperair. (2007) Dikeluarkan pada: 31 Ogos 2007 didalam Gnome-Panel Missing. web site: ubuntuforums.org
jacobS. (2008) Dikeluarkan pada: 31 Oktober 2008 didalam After loading xubuntu, I restarted the system, and lost the menu bars, how can I get them back?. Web site: answers.launchpad.net
Jorophose. (2007) Dikeluarkan pada: 04 April 2007 didalam Missing panels - Xubuntu 6.06 (XFCE 4.2 or 4.4). Web site: www.linuxquestions.org
roger_1960. (2009) Dikeluarkan pada: 24 Januari 2009 didalam Xubuntu starts up to a light blue screen and that's it!. Web site: ubuntuforums.org

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

lili rase lappy lili dr dulu xde address bar..nape agknye eyh...rase mcm da setting btul tp ttp xkuar..huhu..k tgok kn ley..

...but i'm not ubuntu user...

Syalily berkata...

windows tak de address bar.. humm pelik..
mungkin
1. full screen
2. right click, klik pada navigation toolbar

:)