Sabtu, 11 April 2009

[Berita] Ruang Kerja 3D: Perlu atau tidak?

Tarikh Keluaran Artikel: 11 April 2009

BumpTop
Apabila diperkatakan tentang pengurusan ruang kerja atau kata lainnya desktop terdapat pelbagai cara yang menarik perhatian. Jika Linux terkenal dengan multi-ruangkerjanya yang dapat dimanfaatkan sepenuhnya untuk orang yang tahu menggunakannya, kini tiba satu lagi cara baru, yang dahulunya hanyalah satu prototaip, iaitu BumpTop.

Ruang Kerja 3D

Idea asalnya adalah untuk memberikan sistem pengurusan ruang kerja yang lebih efisian dan juga lebih realiti kepada pengguna komputer. jika dahulu hanya satu ruang kerja yang landai dan begitu membosankan jika terlalu penuh, kini cara tersebut dapat diubah dengan lebih cantik dan tersusun. Idea tersebut dibahagi kepada empat tunjang utama.

Pengurusan
Siapa yang mahu melihat sesuatu ruang kerja yang bersepah dan seringkali menjadikan ruang kerja kurang menarik dan berserabut. Oleh itu BumpTop mengatakan bahawa mereka mampu untuk menjadikan ruang kerja ada lebih terurus. Seperti didalam gambar, anda mampu untuk menyatukan semua perkara yang sama menjadi satu "tiang" dengan kata lain dikumpulkan bersama dan tidak berterabur. Kerana didalam kehidupan sebenar, semua file yang berkaitan akan dijadikan bersama, supaya mudah untuk dicari pada masa akan datang. Itu idea pertama.

Produktiviti
Apa bila sesuatu ruang kerja itu tersusun seraya itu juga produktiviti akan datang dengan sendirinya. Mudah untuk melihat fail yang diperlukan, mudah untuk membuat kerja seperti membuat salinan kepada pencetak, menghantar email, memasukkan fail kedalam storan luaran dan pelbagai lagi. Secara tidak langsung produktiviti kerja akan dapat dinaikkan.

Grafik Antara Muka Generasi Baharu
Sekarang ini, kebanyakkan grafik antara muka (GUI) mempunyai satu persamaan, cuba untuk menjadikan GUI itu lebih realiti daripada segi grafiknya mahupun fiziknya. Oleh kerana itu juga BumpTop menggunakan cara tersebut untuk menjadikan BumpTop sesuatu yang kelihatan lebih benar. Bukan hanya satu aplikasi yang hanya mementingkan grafik semata mata. Ia juga menyokong multi sentuh.

Jaringan Sosial Yang Mudah
Facebook, Twitter dan Emel, perkara yang biasa didengari pada masa kini, dan telah menjadi tren kepada semua pengguna yang mengikuti tren. BumpTop menyediakan sesuatu yang menarik kepada mereka dengan menyediakan kemudahan intergrasi secara terus dengan jaringan sosial virtual tersebut. Dengan hanya perlu menolak (bump) sesuatu fail keatas (top) logo aplikasi tersebut, fail yang anda tolak tersebut akan terus berintergrasi dengan aplikasi tersebut. Mungkin daripada perkara ini nama BumpTop itu didapati.

Kesimpulan Dan Pendapat K
Jika K baca daripada atas hingga kebawah, seperti K sedang membuat promosi tentang aplikasi ini. Maka itu ingin dinyatakan disini bahawa K tidak menggunakan aplikasi ini atas beberapa sebab;
  1. Versi untuk Linux masih tiada. K menggunakan Linux Ubuntu
  2. Kad grafik. K melihatkan perkara ini memerlukan kad grafik yang kuat. K hanya mempunyai chipset sahaja.
  3. Tidak perlu. K tidak memperlihatkan aplikasi ini adalah perlu. K tidak suka meletakkan barangan di ruang kerja. Tidak bebas.
Tetapi K tidak mengatakan aplikasi ini tidak bagus, anda boleh mencubanya dengan memuat turunnya di [sini]. Nyatakan apa pandangan anda tentang aplikasi ini di ruangan komen. Selamat mencuba K ucapkan.

Rujukan
Brad, L. (2009) Dikeluarkan pada 8 April 2009. BumpTop: Do we really need a 3D Windows desktop?. Hiper-rangkai: www.downloadsquad.com

**Tajuk ini ditunda keluarkannya daripada pukul 12.00 kepada pukul 02.00 kerana memberi laluan kepada Conficker. Episod Khas

5 ulasan:

paan berkata...

aku punya desktop agak berterabur...hehehe.ank kena amik masa untuk optimize kat laptop nie...boleh tak wat post pasal mana lagi bagus desktop @ laptop ?? juz nak tahu pandangan bro ...

SyaFia berkata...

desktop @ laptop.. rasanya MK ada pernah buat... nanti K try buat :)

SyaFia berkata...

errata: WK - bukan MK

WK = wanita dan komputer.

BlackRose berkata...

sy punye dekstop..
bersih :D
semua file dan folder sy letak kat Quick launch :)

SyaFia berkata...

black - cara yang K juga guna.. sebab tak minat nak taruk dekat desktop.. macam menyemak..