Jumaat, 29 Mei 2009

WOT: Web Of Trust

Sesawang: Tidak Semuanya Baik
Secara kasarnya terdapat 186 juta buah laman sesawang diseluruh dunia yang bergelar internet. Manakala jumlah blog pula adalah 133 juta Ini adalah rekod yang dikeluarkan oleh Pingdom untuk menunjukkan bahawa terdapat terlalu banyak laman di internet yang boleh dilawati oleh semua orang. Masalah yang utama kini adalah tidak semua laman di internet itu bagus dan sesuai untuk dikunjungi oleh semua orang. Secara ringkasnya, dunia internet ini adalah dunia yang gelap, terlalu banyak rumpai di atas padang yang rata.

Tapisan Sesawang
Masalah utama yang menimpa pengguna interent kini adalah mereka terlalu percayakan sesuatu produk daripada internet yang diambil daripada laman sesawang pihak ketiga seperti tucows dan filehippo. Bukan K mahu mengatakan bahawa mereka ini mengeluarkan aplikasi yang bahaya tetapi kadang kala mereka hanya mampu mengimbas aplikasi itu daripada luaran dan bukannya menggunakannya satu persatu untuk di uji keberkesanannya dan kemampuannya ataupun risiko masalah yang akan menimpa pengguna apabila menggunakan sesuatu aplikasi itu. Begitu juga apabila memasuki laman sesawang yang melibatkan penggunaan pemindahan wang secara atas talian seperti eBay dan lelong. Kadang kala terdapat beberapa beberapa laman yang mengambil peluang untuk menipu pelanggan. Perkara ini harus kita elakkan untuk keselamatan bersama. Itu tidak dikira berapa banyak pula laman yang mempunyai unsur lucah, pronografi, virus dan juga melakukan penggodaman.

Komuniti Sekuriti
Jika kita ketahui bahawa tiada antivirus dan perisian keselamatan yang betul betul bagus untuk kegunaan bersama, mengapa kita tidak bertanya kepada seuruh komuniti internet tentang pendapat mereka untuk satu-satu laman yang mengeluarkan sesuatu produk mahupun laman yang selamat untuk dilayari oleh kita. Disini lahirnya WOT: Web Of Trust atau dapat dinyatakan didalam bahasa Malaysia, "jaringan kepercayaan". Kerana didalam WOT, semua orang berhak untuk memberi pendapat mereka didalam mana-mana laman sesawang yang mereka masuki. Dan juga mampu untuk memberi markah tertentu untuk sesuatu laman. Dan boleh juga dinilai oleh orang lain yang memasuki laman tersebut. Dan sekaligus membantu anda daripada menjadi mangsa laman yang merbahaya.

RegCure, Contoh Terbaik Peranan WOT
K membaca didalam status YM Boss_Naq tadi (semasa artikel ini ditulis). Boss menulis tetang sesuatu yang tidak menarik iaitu;
f0rmaT pC!!! -> dUn uSE regcure!!! iT wiLL haRm uR sySteM!!!
Apa itu RegCure?
RegCure adalah satu aplikasi yang dikatakan mampu untuk membaiki semula masalah registry komputer dengan baik. Nampak seperti satu aplikasi yang bagus. Tetapi apa pendapat orang ramai terhadap aplikasi ini? Apabila K membuat carian di Google mengenai "regcure". Ini hasilnya.


Bulatan Merah
Itu adalah simbol rating WOT. Merah maksudnya bahaya dan harus dielakkan daripada memasukinya. Mereka mengaplikasikan simbol yang ada didalam lampu jalanraya. Lebih mudah difahami oleh pengguna. Walaupun mereka tidak pernah menggunakan WOT sebelum ini. Apa komen pengguna WOT terhadap aplikasi ini.


Beratkan pandangan anda pada bar yang menunjukkan jumlah komen terhadap, "Bad customer experience" dan "Fraud, Scam & Phishing". Secara mudahnya regcure ini di "iktiraf" oleh WOT sebagai satu aplikasi yang tidak membawa kebaikkan malahan membawa keburukkan kepada pengguna. Jika jumlah pendapat ini tidak memuaskan hati anda, sila lihat pula sejumlah besar aduan yang dibuat berkaitan regcure. Setakat artikel ini ditulis, sebanyak 557 aduan dilakukan. Anda boleh membacanya di SINI. Juga anda boleh membaca pendapat tentang aplikasi ini oleh seorang penulis blog, Kris_Mainieri.

Tidak Salah Mencuba WOT
K boleh mengatakan tidak salah anda untuk mencuba WOT kerana WOT adalah satu aplikasi yang percuma, yang boleh dipasang secara terus di dalam Firefox mahupun Internet Explorer. Untuk pengguna Firefox anda boleh terus memasukkannya sebagai addon di laman rasmi Firefox. Untuk versi Internet Explorer anda boleh mendapatkannya di laman WOT.

Rujukan
Kris, M. RegCure Scam Exposed? - Don't Buy Until You Read This Shocking Report! Hiper-rangkai: www.squidoo.com

5 ulasan:

Mehareative berkata...

Salam,K nak tanya sikit,WOT ni protect kita dari masuk website yang prob atau juz shoe an alert??
Pernah dengar and duna benda ni dulu tapi dia cuma show je.. so For me Its nothing sebab kalau orang tak perasan dia tekan je time kat search.Sebab dia tak highlight search result macam Mcafee siteadvisor..

~aMi~ H-S berkata...

warning je kot.. kan warna merah kontra dgn putih so impossible xperasan... kite as user kena peka ngan stiap wanre n perubahan... O_o

Mehacreative berkata...

Untuk pengguna yang tahu gunakan komputer rasanya WOT ni memang advisor yang bagus.
Tapi kalau pengguna yang tahu guna je and kalau nampak ada warna kat situ and anggap itu cuma warna dan tiada maksud disebaliknya..
Anyway dah try and Ok gak untuk online advisor sebab dia ada pop-up yang akan bagitahu kalau site tu bermasalah.

Tanpa Nama berkata...

aku pernah gne bende ni seblom aku format PC
bile masok kat web yg probs screen akn tukar kaler itam pastu die bg option nak masok atau x
mmg bergne la jgk

-profpoyo-

TMUkmkd berkata...

meha & taiko - rasanya reply dari profpoyo tu dah menjawab dah soalan pertama tu :)

dia akan bagi warning.. lupa nak buat screenshot pasal tu ^_^

p/s: pestime guna celcome berukband neh.. dah la kat kampung.. guna chrome bru leh lepas.. kalau guna FF.. tak leh ^_^