Isnin, 12 Januari 2009

[Mesra Alam] Google dan kesan kepada alam sekitar

Tarikh Keluaran Artikel: 12012009
TambahBaik_1: 12012009, TambahBaik_2: 13012009, TambahBaik_3: 13012009

Google dua perkara berikut "cerek" dan "karbon"
jika anda mengikut apa yang K katakan di tajuk, maka anda telah pun memasak air menggunakan cerek besi. kurang jelas maksud K? begini sebenarnya, kajian terbaru yang dilakukan oleh golongan cerdik pandai di Universiti Havard menunjukkan bahawa satu carian Google yang anda lakukan mengeluarkan gas CO2 (Karbon Dioksida) yang sama dikeluarkan oleh cerek sebanyak 7g manakala cerek tersebut mengeluarkan sebanyak 15g.

Google dan alam sekitar
sebenarnya Google telah pun menjadi ahli kepada kumpulan Climate Savers Computing Initiative (Inisiatif Perkomputeran Penyelamat Iklim). kumpulan ini membuat satu sasaran iaitu mengurangkan penggunaan kuasa komputer sebanyak separa pada tahun 2010. antara cara mereka adalah menutup (shut down) komputer jika tidak digunakan.

Google berkata - TambahBaik_1
Ramai yang mengatakan bahawa Google mengeluarkan terlalu banyak CO2 untuk setiap carian yang dilakukan iaitu sebanyak 7g. lalu pihak Google mengatakan didalam blog rasmi mereka, OfficialGoogleBlog bahawa mereka sebenarnya adalah pemilik kepada sistem pusat data yang paling efisien dalam penjimatan tenaga di dunia (most energy efficient data center).
ramai yang tidak nampak apakah yang google telah lakukan disebalik penggunaan 7g/carian yang dikatakan tinggi itu. jawapannya amat mudah, apakah enjin carian yang paling pantas di dunia, mampu memberikan jawapan kepada anda kurang daripada 0.2 saat? hanya satu jawapan pasti - Google.

Google vs Buku - TambahBaik_2
jika anda katakan 7g 0.2g (mengikut Google) itu banyak mari kita bandingkan dengan perkara lain, menelaah sebuah buku sahaja sudah mengeluarkan 2,500g CO2 atau 350 kali ganda lebih tinggi daripada Google. satu cheeseburger mempunyai rekodkarbon sebanyak 3,600g CO2, 500 kali ganda lebih tinggi daripada Google. malahan, ketika anda membaca blog ini, selama 10 minit anda telah pun mengeluarkan 6g CO2. dan Google juga mengatakan bahawa semasa anda membuat carian melalui Google, komputer anda sendiri mengeluarkan CO2 lebih tinggi daripada server Google semasa untuk memberi jawapan kepada carian anda itu.

Google? Tak termasuk dalam kajian - Alex Wissner-Gross - TambahBaik_3
setelah Google dipandang sebagai antara penyebab kepada pembebasan gas
CO2 yang banyak atas aktiviti enjin carianya, orag yang bertanggungjawab keatas kajian yang dikeluarkan oleh The Times edisi London mengatakan bahawa Google tidak termasuk langsung dalam kajiannya dan fakta tersebut adalah fitnah kepadanya sebagai seorang saintis. termasuklah cerita tentang cerek tersebut yang tidak tahu daripada mana datangnya statistik itu.

Alex hanya menjalankan kajian terhadap pembebasan gas CO2 oleh laman web di internet, da memang benar jika dikatakan setiap daripada kita adalah penyumbang secara langsung kepada pembebasan gas tersebut kerana setiap perkara yang berfungsi di atas talian internet mempunyai "kos tersembunyi" tersendiri.

Google adalah antara syarikat yang terbaik dalam menjaga alam sekitar kerana amat terkenal dengan sistem pusat data mereka yang amat baik sekali dalam isu penggunaan tenaga secara optimum sekaligus mengurangkan pencemaran kepada alam sekitar.

Yang anda boleh lakukan
kurangkan membuat pencarian yang sia-sia yang sekadar mengisi masa lapang, kurangkan chat yang tidak perlu di internet dan pelbagai lagi yang tentunya sukar untuk diikuti oleh generasi sekarang. dan mungkin yang lebih baik adalah, masak air itu lebih baik daripada menggunakan enjin carian secara sia-sia. selamatkan bumi kita sebelum kita perlu menyelamatkan diri sendiri. dan, apa yang anda baca jangan terus percaya., sebaliknya kaji dahulu kerana itu yang terbaik.

Sumber
CNETNewsTechnically - How Google searches lead to our destruction
CNETNewsGreenTech - Measuring your Google search's carbon footprint
CNETNewsGreenTech - Scientist slam newspaper for Google CO2 report
TechNewsWorldGreenTech - Havard Scienties sets record straight on internet carbon study
BBCTechnology - Carbon cost of Googling revealed
TimesOnlineTech&Web - Revealed: the enviromental impact of Google searches
OfficialGoogleBlog - Powering a Google search
Google - Commitment to sustainable computing
GuardianEthical - The carbon cost of Googling
GuardianTechnology - Every time you Google, Gaia kills a panda. Well, maybe not
LifeHacker - Energy conversation: two Google searches use the same energy as boiling water for tea

Tiada ulasan: