Sabtu, 14 Mac 2009

[Artikel] WiMAX. Sesi 2

Tarikh Keluaran Artikel: 14 Mac 2009
TambahBaik_1: 14 Mac 2009

Artikel Terdahulu
[Artikel] WiMAX. Sesi 1

P1 dan Teknologi WiMAX
Sesi kali ini akan mengetengahkan soal P1, syarikat WiMAX yang giat mempromosi WiMAX mereka dan apakah teknologi yang digunakan didalam WiMAX.

Packet One (P1)
Packet One adalah syarikat pertama yang memberi perkhidmatan WiMAX di Malaysia daripada empat syarikat yang mendapat lesen daripada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM/MCMC) dan terkenal di sekitar Lembah Klang dengan memberi perkhidmatan jalur lebar tanpa wayar 2.3GHz 802.16e. Dengan anggaran 100,000 pelanggan dalam masa 12 bulan dan dapat merangkumi 65% penduduk Malaysia pada tahun 2012 (Keong, 2008)menunjukkan P1 mempunyai cita-cita dan impian tersendiri untuk menjadi syarikat terkemuka dalam bidang WiMAX di Malaysia. Atas strategi DNA - Device, Network & Application, P1 telah membuat kerjasama dengan beberapa syarikat gergasi dunia seperti EMC, Oracle dan Intel (Keong, 2008) untuk mengukuhkan lagi hala tuju P1 dalam arena perkhidmatan jalur lebar sekaligus membuka mata rakyat Malaysia tentang pilihan jaringan jalur lebar selain TMNet Streamyx. Sebelum ini mereka telah mencuba WiMAX secara percuma di Bandar Sunway (Yapp, 2008) dan kerjasama bersama Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dalam projek WirelessKL. Setelah mengukuhkan tapak, kini P1 telah mula beroperasi dengan jayanya dan pendapat daripada pelanggan adalah lebih baik daripada TMNet Streamyx. Terdapat dua cara untuk mendapatkan WiMAX daripada P1;
  • Tetap - Versi yang ini adalah satu versi yang menggunakan modem tetap yang perlu disambungkan dengan talian ethernet
  • Mobil - Versi yang seperti jalur lebar tanpa wayar usb yang dikeluarkan oleh Celcom dan Maxis, masih dalam peringkat prototype, akan dikeluarkan pada bulan Julai atau Ogos tahun ini.
Antara slogan mereka adalah, "Laju! tapi tak kene saman". Kini WiMAX P1 telah dan akan sampai di beberapa tempat diluar Lembah Klang seperti Pulau Pinang dan Kedah.

Teknologi WiMAX
WiMAX adalah satu protokol yang menggunakan teknologi BWA[1] (Zaid, 2008). Didalam OSI[2], WiMAX berfungsi pada dua lapisan yang pertama iaitu di bahagian fizikal (physical) dan rangkaian data (data link). Di dalam bahagian fizikal akan mengetengahkan isu seperti kuasa transmisi maksimum dan teknik pengmodulate digital (Zaid, 2008). Dengan kata lain, lapisan fizikal adalah satu fizikal yang berkaitan dengan intergrasi antara perkakasan serta medium fizikal termasuklah bagaimana sesuatu data itu dipindahkan daripada satu perkakasan itu untuk menghantar dan satu lagi menerima data tersebut (Dominic, 2007).

Dan di lapisan kedua, rangkaian data yang merangkumi tentang sekuriti sistem WiMAX tersebut seperti inkripsi, intergriti dan isu pengurusan QoS[3] (Zaid, 2008). Didalam lapisan ini juga semua data akan diperiksa untuk memastikan bahawa tiada masalah dari segi data semasa dihantar di lapisan fizikal (Dominic, 2007). Contoh termudah adalah Ethernet, HDLC[5] dan ADCCP[6] untuk PPP[7] dan Aloha[8] untuk LAN[9] (Dominic, 2007). Lapisan ini juga memecahkan data kepada beberapa paket data untuk memudahkan data tersebut dihantar. Teknologi yang menarik didalam WiMAX adalah OFDM[4], satu method modulasi yang membolehkan data di hantar dengan lebih cepat, tepat dan jitu secara teorinya. Dan pemilihan OFDM sebagai medium dan methodologi transmisi amat baik untuk mengurangkan gangguan semasa transmisi (Speth & Dörpinghaus).

P1 juga telah dibantu oleh Intel secara langsung setelah pelaburan Intel kepada Green Packet Berhad sebanyak RM50 juta (Intel Press Room, 2008). Pelaburan ini secara tidak langsung menunjukkan minat Intel kerana mendapati terdapat peluang besar dalam pasaran WiMAX di Malaysia dan juga mengukuhkan permintaan terhadap produknya apabila kos peralatan WiMAX dapat dikurangkan dengan menggunakan cip WiMAX yang dibina oleh Intel.

Glosari
[1] BWA - Broadband Wireless Access. Satu protokol yang dikeluarkan sebagai 802.x. Untuk penggunaan WiMAX adalah 802.16.
[2] OSI - Open System Interconnection. Satu protokol yang membincangkan perihal bagaimana satu data itu dihantar dan diambil berdasarkan tujuh peringkat. Dibangunkan oleh ISO[10]. mmemonik yang baik adalah seperti "All People Seem To Need Data Processing".
[3] QoS - Qualiti of Service. Kualiti Servis, satu perjanjian antara pengguna dan syarikat dalam menjalankan kualiti servis yang akan diberikan. Contoh kualiti servis adalah kemungkinan berlakunya kejatuhan kelajuan jalur lebar yang akan diterima oleh pengguna sebanyak beberapa peratus daripada apa yang dilanggan oleh pengguna.
[4] OFDM - Orthagonal Frequency Division Multiplexing. Pengmultiplex Pembahagian Frekuensi secara Orthagonal, satu cara bagaimana data di pancarkan dalam 8 frekuensi yang berlainan didalam satu jalur lebar.
[5] HDLC - High-level Data Link Control. Satu kumpulan protokol dalam membincangkan peraturan dalam pemancaran dan penghantaran didalam bidang jaringan. Antara yang mengeluarkan protokol berdasarkan HDLC adalah Cisco HDLC (CHDLC).
[6] ADCCP - Advanced Data Communication Control Procedures. Satu protokol untuk kegunaan PPP yang berdasarkan IBM SDLC.
[7] PPP - Point-to Point Protocol. Satu protokol didalam bidang jaringan yang menceritakan bahagian sambungan daripada satu komputer kepada komputer yang lain. Juga dikenali dengan nama P2P.
[8] Aloha - Satu sistem perhubungan dan jaringan yang diasaskan di Universiti of Hawaii. Secara asasnya protokol ini menceritakan bagaimana satu jaringan itu dibina dan cara penyampian data dilakukan didalam jaringan. Aloha dibina berasaskan sistem LAN dan Ethernet.
[9] LAN - Local Area Network. Satu jaringan komunikasi antara komputer didalam satu skop yang kecil. Antara protokol yang terdapat didalam LAN adalah Token Ring dan ARCNET.
[10] ISO - International for Standardization Organization. Satu badan yang mengeluarkan protokol standart untuk kegunaan sedunia.

Bacaan Seterusnya
[Artikel] WiMAX. Sesi 1

Notis
Sebarang rujukkan yang diambil berdasarkan artikel ini adalah dimohon agar dapat dikembalikan semula untuk tujuan kredit.

Rujukan
Dominic. (2007) Dikeluarkan pada 25 Julai 2007. OSI Layers. Laman sesawang: aizenmyoo.wordpress.com
Intel Press Room. (2008) Dikeluarkan pada 19 May 2008. Intel Capital Makes RM50M Investment in Malaysia's Green Packet to Advance WiMAX. Laman sesawang: www.intel.com
Keong, L. M. (2008) Dikeluarkan pada 20 Ogos 2008. Malaysia finally gets commercial WiMAX. Laman sesawang: www.zdnetasia.com
Speth, M. & Dörpinghaus, M. OFDM Receivers for Broadband-Transmission. Laman sesawang: www.iss.rwth-aachen.de
Yapp, E. (2008) Dikeluarkan pada 15 Julai 2008. Malaysia 'resort' town gets mesh Wi-Fi. Laman sesawang: www.zdnetasia.com
Zaid, W. (2008) Dikeluarkan pada 18 Ogos 2008. WiMAX in Malaysia. Laman Sesawang: idazuwaika.wordpress.com

Technorati Tags: , , ,

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

good explanation..
not to technical and not to general..butit's better if it is more detailed

Syalily berkata...

thanks :)
what u mean by more detail?
because im afraid if too more detail will make this article bit technical.