Jumaat, 10 April 2009

[Tutorial, Tips] Post Automatik

Tarikh Keluaran Artikel: 10 April 2009

Mungkin Sudah Tahu
Apa yang K mahu tunjukkan bukanlah satu perkara baru didalam blogspot. Sudah lama cuma mungkin ada diantara kita yang tidak tahu tentang kemudahan ini. Anda yang menentukan bilakan anda mahu sesuatu tajuk itu di keluarkan didalam blog anda. Sama ada masa yang lepas mahupun masa yang akan datang. Seperti contoh K meletakkan tajuk kali ini dikeluarkan pada 10 April 2009 pada pukul 12.00 tengah malam.

ScribeFire
ScribeFire dan Blogspot

K selalu mempunyai beberapa masalah apabila menulis blog kerana tidak semua hari K mempunyai sesuatu untuk di tulis didalam blog. Sebenarnya K mempunyai dua cara untuk mengumpulkan rujukkan dan menulis blog. K menggunakan ScribeFire yang boleh dipasang secara terus kepada Firefox. K tidak pernah menulis didalam ruangan yang disediakan didalam blogspot selepas itu. Mengapa K menggunakan cara ini adalah K boleh mengoptimumkan tajuk tersebut sebelum dilepaskan kedalam blog untuk tontonan umum dan jika tidak penulisan tersebut akan disimpan dahulu.

Optimumkan Crawler
Anda semua semestinya tahu tentang crawler dan kerjanya dalam memudahkan tajuk yang anda tulis didalam blog dijumpai didalam mana-mana enjin carian seperti Google. Semestinya crawler tersebut lebih suka kepada blog yang istiqamah didalam penulisannya, maksudnya jika boleh setiap hari seharusnya ada tajuk baru. Paling kurang satu tajuk baru dalam sehari. Oleh itu dengan menggunakan cara yang telah diberi oleh blogspot dan ditambah dengan menggunakan ScribeFire, K boleh menulis banyak artikel dalam satu waktu dan tidak perlu menulis lagi dalam waktu yang panjang. Tetapi blog tetap akan mempunyai tajuk baru setiap hari. Dengan itu K boleh membuat perkiraan dan perancangan yang lebih baik untuk perkara yang lain. Mungkin tidak berapa penting kepada blog yang mempunyai banyak perkara yang henda ditulis, tetapi K amat memerlukan perkara ini kerana telah K katakan diatas K tidak mempunyai idea setiap hari. Dan dunia komputer tidaklah menarik setiap hari.

Semasa Anda Membaca
Ketika anda membaca tutorial ini, ketahuilah sesungguhnya tajuk ini telah pun di siapkan pada 8 April dan hanya pada 10 April tajuk ini akan di keluarkan. Sebagai bukti, di sini K tunjukkan gambar skrin tentang perkara itu. Menarik bukan? Semoga menambahkan kesungguhan anda membuat tajuk yang menarik untuk blog anda.



6 ulasan:

Amoi berkata...

bukan kat blogger pun ada servix ni ke?

Syalily berkata...

yup. memang kat blogger ada cara ni.. tapi K just tak suka guna kat blogger sebab susah nak simpan.... nanti K buat satu post, kenapa K suka guna scribefire :)

p/s: owh... yang pasal bandwith tu.. hampir lupa

BlackRose berkata...

erm..teringin nak cuba scribefire ni jugakla..
nnti k buatla satu post khas tentang scribefire ni
dan kelebihan dia ek.. :)

Syalily berkata...

emm tapi tu la.. bz sikit la sekarng.. slow2 la..
:)
kalau black try guna pun boleh
just tambah je addon

afendie berkata...

salam perkenalan

TMUkmkd berkata...

afendie - salam kenal juga :)